Oljeindustriens Landsforening (OLF) bruker 20 millioner kroner på å sikre at oljearbeidere på 150 kilo kommer seg igjennom livbåtslipp uten skader.,
TYNGRE LøFT: Kjetil Hjertvik og OLF stiller strengere krav til livbåter. (Foto: OILINFO) |
Kontrakter på til sammen 20 millioner kroner er tildelt Marintek (Sintef) i Trondheim og TNO Science and Industry i Nederland. Kontraktene er til andre fase i OLFs Livbåtprosjekt. I første fase ble instrumenterte dukker fra bilindustrien brukt til å måle hvilke krefter kroppen blir utsatt for, og fase to vil videreutvikle metodikken fra fase en, i tillegg til å utvide prosjektets omfang til å gjelde alle frittfallbåter på norsk sokkel. Et av målene med prosjektet, er å sikre at oljearbeider på opp til 150 kilo skal kunne slippes under alle tenkelige forhold i livbåt, uten at sikkerheten skal være skadelidende:
– Tidligere har båtene blitt godkjent etter internasjonalt regelverk, og vi har sett at de kriteriene ikke er gode nok for norsk sokkel, installasjonene er høyere og vi må ta høyde for andre værforhold, forteller Kjetil Hjertvik, kommunikasjonsrådgiver hos OLF til Oilinfo.
Han forteller også at alle livbåtene på norsk sokkel er oppgradert til god nok standard, men noen er det bruksbegrensinger på. Derfor sikrer OLF seg med å stille relativt høye krav i testingen som nå skal legges til grunn for nye livbåter.
– Vektgrensen har blitt økt fra 100 til 150 kilo. Grunnen er at vi vil ha båter som er mer robuste, og som skal tåle ethvert tenkelig treff uten at selene ryker for de som er om bord, sier Hjertvik.