I morgen kommer Statoil til å presentere Skrugard-konseptet under en seanse på Veidnes i Nordkapp kommune.
Som Petro Media News tidligere har meldt, har partnerne i Skrugard-utbyggingen i Barentshavet valgt Veidnes i Nordkapp som lokasjon for en potensiell oljeterminal for feltet. Når Statoil nå velger å presentere konseptvalget nettopp på Veidnes, synes det klart at oljen vil bli ilandført.
Statoil bekrefter overfor Petro Media News at konseptvalget vil bli presentert på Veidnes i morgen, men ønsker ikke å komme med ytterligere kommentarer.
Semi for feltet
Konseptet Statoil har lagt fram i forslag til plan- og utredningsprogram for ilandføringsalternativet, innebærer bruk av en delvis nedsenkbar produksjonsplattform og et undervannsanlegg. Hva slags produksjonsplattform man velger når man ikke lengre trenger en FPSO (Floating Production, Storage and Offloading vessel), sier utredningen ingenting om, så både en klassisk semi og en TLP (tension leg platform) er mulig.
Olje og gass vil uansett bli produsert fra et undervannsanlegg og sendt gjennom rørledninger til produksjonsplattformen der olje, gass og vann blir separert. Produsert vann og fraskilt gass blir reinjisert i reservoarene for å øke oljeutvinningen, mens oljen blir stabilisert og møter salgsspesifikasjonen.
38 subseabrønner
Nevnte undervannsanlegg vil ifølge utredningen bestå av anslagsvis 16 bunnrammer med 22 produksjonsbrønner, 4 gassinjeksjonsbrønner og 12 vanninjeksjonsbrønner og et rørsystem for produksjon til plattformen , samt for reinjeksjon i reservoarene.
Avhengig av hva man finner i de fire letebrønnene på feltet i år, inkludert det potensielt massive Nunatak-prospektet, kan undervannsanlegget bli utvidet.
Kaianlegg og lagertanker
Ifølge forslaget vil stabilisert olje pumpes via en 18″ eller 19″ rørledning til land, avhengig av produksjonsraten. Oljeledningen blir ca. 260 km lang og går fra produksjonsplattformen til oljeterminalen som i hovedsak vil bestå av lagertanker, en kai for utskipning og bygninger som skal til for å drifte anlegget. Oljen føres til oljelageret der den lagres inntil tankeren kommer for å laste. Det blir anslagsvis tre nedsenkede pumper i hver lagertank som pumper oljen fra tankene gjennom en målestasjon og ut til kaia der tankeren ligger. Oljen blir overført fartøyet gjennom lastearmer. Inertgass og oljedamp (VOC) blir returnert til lagertanken via en egen lastearm og en rørledning til lagertankene.