Publisert 19. juni 2007

Mannskapet på «Bourbon Dolphin» kan ha slitt med ankerjobben i bølger på opptil 6 meter like før fartøyet forliste nordvest for Shetland 12. april, kom det fram under høringen tirsdag.

NTB

– Vinden blåste i 32 knops fart i sekundet. Det tilsier at bølgehøyden kan ha vært opptil 6 meter, bemerket kommisjonsmedlem Dag Andreassen under utspørringen av matros Egil Atle Hafsaas (36).

– Er bølger på inntil 6 meter betryggende arbeidsforhold for besetningen på dekk, spurte Andreassen. Han som er marinkoordinator i Exxon Mobil og har 25 års erfaring fra marine operasjoner, blant annet knytte til posisjonering og ankring av rigger.

– Jeg følte ikke arbeidsforholdene som truende, men ut fra det jeg vet i ettertid, var de betenkelige, svarte Hafsaas,
– Det er jeg helt enig med deg i, bemerket Andreassen.

Strengere på norsk sokkel
Dersom maksbølgehøyden var 6 meter, jobbet mannskapet på «Bourbon Dolphin» i bølgehøyder som ikke er tillatt å jobbe i på norsk sokkel for mannskaper på fartøyer av denne typen.

Men på britisk siden av sokkelen, der «Bourbon Dolphin» befant seg ulykkesdagen, gjelder ikke tilsvarende krav.

Ifølge OLF- retningslinjene, som er undertegnet av berørte norske organisasjoner, skal det på norsk sektor ikke jobbes i signifikant bølgehøyde som er høyere en 3 meter.

Dersom det brøt maksbølger på 6 meter i farvannet der «Bourbon Dolphin» opererte ulykkesdagen, kan den signifikante bølgehøyden statistisk sett ha vært 3,5 meter, opplyser forsker Magnus Reistad ved Maritimt Varslingssenter i Bergen til NTB.

Han sier vindstyrke på 32 knop tilsier 16-17 meter i sekundet, som igjen vil si stiv kuling.

Tolv ukers erfaring
Matros Egil Atle Hafsaas hadde ulykkesdagen tolv ukers erfaring som matros på ankerhåndteringsfartøy. Klokken 12 gikk han på vakt. Han beskrev atmosfæren om bord som litt spesiell i løpet av vakten, som endte med at båten krenget helt over og gikk ned på 1.100 meters dyp litt før klokken 17. Åtte av besetningen på 15 omkom.

Mannskapet på dekk snakket seg imellom om vær- og arbeidsforholdene. Strømmen var sterk, og uvanlig mye utstyr ble ødelagt under den tunge ankerjobben. Skipet brukte mye maskinkraft for å holde posisjonen der den lå for å koble kjettingen til ankeret, fortalte Hafsaas.

Kaptein Oddne Arve Remøy hadde egentlig frivakt, men befant seg likevel på brua og satt i manøverstolen.
– Han virket rolig, men overstyrmann Geir Syversen virket kanskje spent eller urolig, forklarte Hafsaas.

Hafsaas sier til NTB at han ikke reagerte noe spesielt på at kapteinen var på brua og satt i manøverstolen til tross for at han hadde frivakt.

Siste fra forsiden

+

Equinor positive til krav om erstatningskraft – hvis staten tar stor del av regningen

Havtil gransker brann på Statfjord A

Milliardene renner inn – men svakere resultat for Equinor

+

Vår plusser på borekampanjen med enda en letebrønn i Barentshavet

+

Aker BP fremskynder oppstart på Tyrving

+

Planlegger å bore inntil to Eirin-brønner i året

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger