Publisert 4. februar 2000

Oljedirektoratets (OD) utredning av hvordan man skal fjerne betongkonstruksjonene på norsk sokkel er ferdig, og nå bestiller OD en ny utredning.

KJENT: Troll A er blant de best kjente Condeep-
konstruksjonene.

Dr. techn. Olav Olsen, som er blant oppfinnerne av Condeep-konseptet, bunnfaste betongplattformer som ble produsert mellom 1975 og 1995, har utført en rapport om såkalt disponering, eller fjerning, av betonginstallasjoner. Til sammen står det 14 betongplattformer i Nordsjøen, hvorav 11 er på norsk sokkel. Flere av disse er konstruert for å fjernes, men tre av plattformene i Norge er ikke konstruert slik. I tillegg er lagertanken på Ekofisk også laget i betong.

Ingen fjernet enda
Ingen bunnfaste betongplattformer har så langt blitt fjernet på norsk sokkel, og de aller fleste betongkonstruksjonene er fortsatt i drift. Men, på grunn det internasjonale OSPAR-regelverket må betongkolossene en gang fjernes, og dette har Dr. techn. Olav Olsen nå sett nærmere på.

– Det er teknisk mulig å fjerne plattformene. Men det er et omfattende arbeid som krever lang planlegging og en grundig gjennomgang av risiko, sier Kolbjørn Høyland, direktør for offshore og marine konstruksjoner i selskapet.

Det er viktig at man i forkant får kartlagt betongkonstruksjonene, hvilken tilstand de er i og hvilke endringer som har blitt gjort på dem.

Heve med luft
Når det kommer til selve hevingen og flyttingen, vil den viktigste metoden for å heve understellet være å tappe ut ballastvannet i lagertankene. Slik vil konstruksjonen få oppdrift, og det vil ifølge Høyland være nok for de aller fleste innretningene. Unntakene til regelen er Draugen, Gullfaks C og Troll A, hvor det er skjørt nederst på understellet som er spesielt dype på grunn av bløt havbunn.

– For at de skal kunne heves på en kontrollert og sikker måte, må dessuten alle røråpningene i bunnen av plattformene tettes igjen, slik at det ikke lekker inn vann under operasjonen. Hvis det skjer, kan ikke trykket bygges opp slik det skal, forklarer Høyland.

I tillegg er det risiko knyttet til sementmørtel som er under plattformene. Denne kan bli liggende igjen på sjøbunnen, eller så kan den bli hengende igjen og falle av under transport.

– Det kan forårsake ustabilitet, slik at plattformen kan begynne å krenge. Men dette er håndterbart, og det kan gjøres foranstaltninger, sier Høyland ifølge Oljedirektoratet.

Ny rapport
Rapporten «Disponering av betonginnretninger» er nå overlevert Oljedirektoratet, som nå bestiller en ny studie, som skal se nærmere på tekniske utfordringer knyttet til transport og demontering ved land. Prosjektet har en økonomisk ramme på 500.000 kroner, og skal være ferdig i løpet av høsten. Oppdraget lyses ut i februar eller mars.

Siste fra forsiden

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger