Publisert 9. mai 2014

OTC 2014: Denne uken satte mer enn 90.000 oljefolk fra hele verden hverandre stevne i Houston, Texas, på verdens største oljekonferanse og –messe; OTC (Offshore Technology Conference). Norske bedrifter var tung representert., Det er litt dimensjoner over OTC, dette viser en brøkdel av messeområdet, og de hvite tårnene er faktisk to full-size landrigger.

En liten illustrasjon på dimensjonene over OTC: Først tredje dagen p åmesseområdet oppdaget undertegnede at det stod ikke ett, men to helikoptre utstilt.

Du vet du er i Texas når…

Den norske paviljongen.

Cubility og salgssjef Ken Pettersen kunne melde om stor interesse for MudCuben. – Nå har den vært installert som eneste shaker på «Maersk Giant» siden høsten 2012. Det har blitt boret 7-8 brønner, og vi har så langt ikke hatt noe som helst nedetid på MudCuben, sier han til Petro.no. – Den blir også snart operativ på ytterligere tre rigger; «Maersk Resolve» og «Maersk Gallant,» i tillegg til Saipems «Scarabeo 5,» og flere er underveis, sier han hemmelighetsfullt. Han mener det faktum at verktøyet nå er operativt offshore og hver dag viser at det holder det som er lovet, er årsaken til den store interessen. – Vi har mange som kommer innom, men mens det tidligere var folk som var nyskjerrige og bare ville kikke, er det nå de rette folkene som kommer – de som har mandat til å ta beslutninger, sier han fornøyd.

Helifuel og deres fleksible systemer for offshoretanking av helikoptre, er et fast innslag i den norske leiren på OTC.

Mange var interessert i hva riggdesignerne hos Frigstad hadde å by på.

«Innovation Park» heter underetasjen i den norske paviljongen, men den kunne like gjerne hett «gründerparken.» Har samles hvert år en rekke oppadkommende selskaper for å vise fram nye, og ofte revolusjonerende produkter.

Ikke «Pikene på Bryggen,» men «Gutta på kaia.» Havnesjef i Hammerfest, Per Åge Hansen, viseadministrerende direktør for Polarbase, Ketil Holmgren, og styrelder i Hammerfest Havn, John Wahl, hadde gjort felles front for å inforere selskapene om hvilke kai-, logistikk- og basefasiliteter oljehovedstaden i Barentsregionen kan by på. – Vi merker stor pågang fra selskaper som vurderer å etablere seg i nord, sier Holmgren til Petro.no. Han kunne melde om høy aktivitet ved basen, men kunne forsikre om at selv om pågangen av selskaper som vil etablere seg der, har man klart å opprettholde veksten i arealer, så det er fremdeles muligheter.

For første gang på 40 år var ikke norsk petroleumsindustris «Grand Old Man,» Kåre Storvik tilstede på Nord-Norge standen, eller «Arctic Europe» -standen som den egentlig heter. Selv om vi alle savnet Kåre, var Kirkenes og Storvik Consult godt representert gjennom broren Bjørn Storvik, og Arnfinn Orten (t.v.), partner i nevnte bedrift, så det var giode muligheter for den som ville stikke innom for å diskutere utviklingen i Barentshavet framover, handle – eller bare slå av en prat – slik som Egil Hagir fra BitMap (t.h.).

Også hjertelig tilstede på Nord-Norge standen, var denne gjengen fra Narvik; Edel Storelvmo, direktør i utviklingsselskapet Futurum, Ragnar Krogstad, forretningsutvikler for Narvik Havn, og Geir Frantzen, seniorrådgiver i Forskningsparken i Narvik. – Vi er her for å fortelle om den utviklingen som skjer i byen, hvor vi med landets nordligste jernbane, havnefasiliteter (verden største utskipningshavn for jernmalm) og teknologimiljøet (blant annet den eneste høyskolen i landet som utdanner ingeniører for romfartsindustrien) ønsker å ta posisjonen som logistikk- og teknologibyen i nord, sier Storelvmo. Hun minner om at byen gjennom sine bånd til Kiruna i Sverige har sterk tilknytning til et av de ledende bergverksmiljøene i verden (et miljø hvor over 200 milliarder kroner skal investeres de neste ti årene), og ser potensielle synergieffekter mellom olje- og bergverksindustrien, både på teknlogi- og ressurssiden. – Ved Kiruna borer LKAB nede på over 1.600 meters dyp, så muligens kan gruvefolket ha teknoligi som kan anvendes i oljeindustrien – eller omvendt. Hun minner også om at det på svensk side skal bygges foredlingsanlegg for jernmalm (pelletsfabrikk), og at Narvik bør være et naturlig logistikkknutepunkt om norske gassprodusenter/ -leverandører kjenner sin besøkelsestid. – Og for dem som bil etablere seg I Narvik, vil vi i nær framtid ha nye, store industriarealer tilgjengelig der Framnes flyplass ligger i dag, og når nå Rombaksbrua kommer på plass, er vi enda tettere knyttet til både Evens og Harstad.

Denne modellen av et semiskrog ble vist fram for første gang på Aker Solutions stand på OTC, og ankom fra Kina en knapp uke før konferansen startet. Det som gjør den litt ekstra interessant, er at dette er Gulf of Mexico-varianten av den skrogtypen selskapet har tilbydd Statoil for Johan Castberg-utbyggingen i Barentshavet – forutsatt at man med de nye ressursene fra Drivis beslutter å gå for semi og ilandføring av oljen, heller enn en FPSO (Floating Production, Storage and Offloading vessel). Etter planen skal investeringsbeslutningen (DG 2) tas i lisensen i juni, men om Castberg-kameratene vil gå for FPSO, vil et DG 2 nødvendigvis måtte skyves på i tid, da verken departementet eller Oljedirektoratet vil gi grønt lys for med mindre det er tilstrekkelig dokumentert at dette er den beste løsningen også samfunnsøkonomisk – og da må man først ha resulatetene fra Lundins Gotha Appraisal- og Alta-brønner på bordet.

Aker Solutions og Executive Vice President og Buiness Development director John Nustad hadde en av de mest iøyenfallende standene på hele OTC, og viste fram både enkeltteknolgier og feltløsninger. – Vi har har stor pågang av interesserte, og er svært godt fornøyd med respeonsen, sier Nustad til Petro.no. Han ønsker ikke å spekulere i om løsningen selskapet har foreslått for Johan Castberg vil vinne fram, men legger ikke skjul på at dette er et oppdrag teknologigiganten gjerne tar på seg. – Bare synd vi ikke har en modell av FPSOen også her, sier han.

Pumpeekspertene fra Bergen, Framo, vakte oppmerksomhet med sin stand.

Marine Aluminium -sjef Jan Johannesen var på plass i Houston. – Vi er her denne gang for å vise fram våre teleskopiske gangveier og våre flexibarrierer, kunne han fortelle. – Flexibarrierene er på en måte «autovern for offshoreinstallasjoner,» og er utviklet av oss for å beskytte uniter mot svingende last (kranløft), forklarer han. Jan kan melde om stor interesse for produktene og god stemning. – Jeg er fornøyd, smiler han.

Mange stoppet opp for en nærmere kikk på Kongsbergs futuristiske AUV, «Seaglider.» Man skjønner hvorfor NASA vil samarbeide med norske subseabedrifter om teknlogiutvikling.

På verdens største oljemesse er selvfølgelig verden nest største oljemesse, Offshore Northern Seas (ONS) i Stavanger, representert. Geir Haug fra Greater Stavanger speider etter potensielle interessenter, mens Vice President marketing Jon Are Rørtveit er iferd med å understreke et poeng.

TMC viste godt igjen med sin utstilling.

Mange ville snakke med Oljedirektør Bente Nyland da hun dukket opp på DNV GLs subseaseminar.

Subseakonstruksjonekspertene fra EMAS var selvfølgelig på plass.

Selv de driftigste trenger en pust i bakken. Marintek-gjengen i et sjeldent, avslappet øyeblikk.

Ikke alt foregår på messeområdet under OTC, mye av det mest spennende skjer på arenaer rundt. Her foreviger Greater Stavangers Birger Haraldseid den norske konsulen i Houston, Jostein Mykletun når han åpner Stavanger-delegasjonens fagfrokost.

Senior Vice President Energy Americas DNB Bank informerte om skiferens muligheter, og forklarte hvorfor alt er så mye større og bedre i Texas under Stavanger-delegasjonens fagfrokost.

Mange norske gjorde seg bemerket på OTC, men ingen mer enn West Production Technology (del av West Group) og Odd B. Skjærseth (bildet). Selskapet landet, som eneste norske selskap i år, den prestisjefylte Spotlight on New technology Award for sin SwarfPak-teknologi. ”SwarfPak er en overlegen teknologi for P & A (plug and abandonment) og slot recovery med betydelig redusert riggtid og redusert miljøpåvirkning. Det mest karakteristiske for den revolusjonerende SwarfPak -teknologien er at alle sponpartiklene vil bli avsatt og igjen nede i brønnen, å man unngår dermed bruk av overflatespon-håndteringsutstyr, som er en stor logistikk- og miljøutfordring. En annen fordel er at fresehastigheten er betydelig økt. Typisk fresehastigheten med SwarfPak er 3-6 ganger raskere enn konvensjonell milling-teknologi,” heter det i begrunnelsen fra juryen. Dette er andre året på rad Skjærseth har med en «oljebransje-Oscar» i bagasjen på vei hjem fra Houston. I fjor fikk West Group prisen for sitt Continuous Motion Rig (CMR)-system, det første i verden som muliggjør kontinuerlig boring med en fullt ut robotisert rigg. Dette halverer boretiden, tilrettelegger for MPD (Managed Pressure Drilling – trykkbalansert boring) og reduserer nedihullsproblemer som trykkfluktuering og eliminerer risikoen for personell. Hatten av for Skjærseth og West Production Technology!

Siste fra forsiden

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Aker Solutions sikrer milliardkontrakt på Mongstad

+

Kan bli stengt ned allerede i år

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger