Rettsforhandlingene mellom norske sjømannsorganisasjoner og Troms Offshore ble avsluttet i Oslo tingrett onsdag denne uka. Dom ventes å komme om to uker.
Av Elisabeth Fiveland
Kystverket hyret inn de to slepebåtene «North Crusader» og «Ocean Supplier» etter at Troms Offshore vant anbudet om å drive den nyopprettede nasjonale slepebåtberedskapen for Nord-Norge. Troms Offshore vant anbudet med fartøyene, som ifølge Norsk Sjømannsforbund driftes med lavere lønnsnivå enn ordinære norske lønninger.
Kystverket skal imidlertid ha forutsatt at tariffavtale skulle godkjennes av den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen (ITF). Men i lønnsforhandlingene ble ITFs krav om normale norske lønns- og arbeidsvilkår avvist av Troms Offshore. Rederiet har gitt uttrykk for at ITF og Norsk Sjømannsforbund ikke kan kreve mer enn det nivået ITF normalt forhandler for fartøy i internasjonal fart.
Les også: Boikottrussel mot beredskapsbåter
Ettersom partene ikke ble enige om tariffavtale for de ansatte om bord i slepebåtene, varslet ITF boikott. Troms Offshore hevder boikotten er ulovlig, og denne striden gikk for Oslo tingrett 4. og 5. mai. Ifølge Norsk Sjømannsforbund faller dom i saken trolig om to uker.