Blue Water Shipping har tatt på seg oppdraget med å skipe en FSO gjennom sluse- og elvsystemet Don-Volga i Russland. Den smaleste slusen er 17 meter, og fartøyet kan stikke maksimum tre meter i vannet. Se bildene av farkosten her!
Skipet blir bygget i Singapore, og skal gjøre tjeneste for LUKoil som FSO i Det kaspiske hav. For å komme dit må skipet gjennom Don-Volga, der skipet må være maksimum 17 meter bredt og 14 meter høyt, og kan ikke stikke dypere enn tre meter.
POSISJONERES: De to skrogene blir posisjoner på transportfartøyet. (Foto: BLUE WATER SHIPPING) |
Løsningen har blitt å bygge to store, selvflytende skrogmoduler med en vekt på 4.000 tonn hver. Disse modulene er 133 meter langt, 16 meter brede, 17 meter høye, og stikker kun tre meter ned i vannet.
|
MOT BAKU: Det ene av de to spesialbygde byggesettskrogene. (Foto: BLUE WATER SHIPPING) |
Skrogene fraktes via storgodsskip fra Singapore til Svartehavet. Derfra blir de slept gjennom sluse- og elvsystemet fra Azov til Baku i Aserbajdsjan, hvor skrogdelene sveises sammen. Der installeres også utstyr som helikopterdekk og boligområder.
Skrogene forlot i forrige uke Singapore.