Publisert 4. februar 2000

Blue Water Shipping har tatt på seg oppdraget med å skipe en FSO gjennom sluse- og elvsystemet Don-Volga i Russland. Den smaleste slusen er 17 meter, og fartøyet kan stikke maksimum tre meter i vannet. Se bildene av farkosten her!

Skipet blir bygget i Singapore, og skal gjøre tjeneste for LUKoil som FSO i Det kaspiske hav. For å komme dit må skipet gjennom Don-Volga, der skipet må være maksimum 17 meter bredt og 14 meter høyt, og kan ikke stikke dypere enn tre meter.

POSISJONERES: De to skrogene blir posisjoner på transportfartøyet.
(Foto: BLUE WATER SHIPPING)

Løsningen har blitt å bygge to store, selvflytende skrogmoduler med en vekt på 4.000 tonn hver. Disse modulene er 133 meter langt, 16 meter brede, 17 meter høye, og stikker kun tre meter ned i vannet.

MOT BAKU: Det ene av de to spesialbygde byggesettskrogene.
(Foto: BLUE WATER SHIPPING)

Skrogene fraktes via storgodsskip fra Singapore til Svartehavet. Derfra blir de slept gjennom sluse- og elvsystemet fra Azov til Baku i Aserbajdsjan, hvor skrogdelene sveises sammen. Der installeres også utstyr som helikopterdekk og boligområder.

Skrogene forlot i forrige uke Singapore.

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger