Publisert 4. februar 2000

Snøhvit LNG gjør seg klar for å ta i mot den 290 meter lange LNG-tankeren Ribera del Duero Knutsen, som vil bli først gjennom Nordøstpassasjen med gass til markedene i østen.

Av Alf R. Jacobsen (Petromagasinet)

Snøhvit LNG forsterker nå kaianlegget på Melkøya for å kunne ta i mot den 290 meter lange LNG-tankeren «Ribera del Duero Knutsen» med sikte på å bli først gjennom Nordøstpassasjen med nedkjølt flytende naturgass til markedene i østen.
Lasteanlegget på Melkøya ble dimensjonert for LNG-tankere med en lastekapasitet på rundt 140 000 Sm3, men «Ribera del Duero Knutsen» er langt større og kan frakte om lag 175 000 Sm3. Det gjør at fortøyningssystemene må forsterkes før Knutsen-tankeren tillates å anløpe Melkøya, skriver Petromagasinet i siste utgave.

Kappløp
I mellomtiden har et kappløp om å bli først gjennom Nordøstpassasjen utviklet seg mellom Norge og Russland som har to LNG-fabrikker i Arktis på tegnebrettet – Sjtokman og Yamal. Det russiske storrederiet Sovcomflot har allerede varslet at de planlegger å sende en LNG-tanker langs ruten i sommer.

Siden det bare finnes tre LNG-tankere i verden med isklasse 1A – norske «Ribera del Duero Knutsen» og de to noe mindre greske LNG-tankerne «Clean Power» og «Clean Force» – kan det bli rivalisering om hvem som gjør den første slutningen.

Kortest vei til østen
I fjor ble Nordøstpassasjen åpnet i månedsskiftet juni/juli, og 34 fartøyer hadde brukt den nordlige sjøruten før sesongen var over seint på høsten. Det var ny rekord siden ruten ble gjenåpnet i 2009 med seilas av to fartøyer. Det er kortere vei fra Snøhvit LNG til det godt betalende markedet i Japan enn det er fra konkurrerende fabrikker i Australia og Indonesia.

Med 18-19 døgns reisetid og LNG-priser på 15-20 dollar vil fortjenesten bli svært høy – særlig dersom den første seilasen dokumenterer at regelmessig LNG-transport mellom Barentshavet og østen vil kunne skje i seks-sju måneder av året. Det vil være gode nyheter både for Snøhvit LNG, Sjtokman LNG og Yamal LNG.

Artikkelen er hentet fra Petromagasinet utgave 3, 2012. Likte du det du leste? Klikk her !

Siste fra forsiden

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger