Publisert 4. februar 2000

Petroleumstilsynet har foreløpig blinket ut tre viktige områder som må følges opp for å bidra til reduksjon av storulykkesrisiko på norsk sokkel.

Elleve mennesker omkom da den halvt nedsenkbare boreinnretningen Deepwater Horizon (DwH) brant og sank i Mexicogulfen i april 2010.

Mange flere ble alvorlig skadet, og hendelsen medførte oljeutslipp.??

Prosjektgruppe
Kort tid etter ulykken etablerte Petroleumstilsynet (Ptil) en intern tverrfaglig prosjektgruppe for å fange opp lærepunkter og vurdere likhetstrekk og forskjeller med andre ulykker og alvorlige hendelser.??

Målet har vært å utarbeide et best mulig underlag for å forbedre etatens tilsyn og iverksette tiltak som kan forbedre helse, miljø og sikkerhet i norsk petroleumsvirksomhet.???

Prosjektgruppen leverte en foreløpig statusrapport sommeren 2011. Rapporten bygger på granskningsrapportene som til da var publisert, samt en rekke vurderinger av ulykken fra flere faglige instanser og ulike prosesser nasjonalt og internasjonalt.

– En vekker
– Et hovedbudskap i rapporten er at katastrofen i Mexicogolfen må ses på som en vekker også for norsk petroleumsvirksomhet, sier Hilde-Karin østnes, leder for DwH-prosjektet i Ptil.

– Lærdom fra denne og andre storulykker må brukes til å forbedre styring av storulykkesrisiko for å få til mer robuste løsninger også her til lands, sier østnes.

Med robuste løsninger menes løsninger som har innebygde sikkerhetsmarginer, «noe å gå på», og som gjør virksomheten i stand til å tåle feil, driftsavvik, uforutsette og pressede situasjoner.

DwH-ulykken bekrefter også Ptils gjentatte understreking av at færre personskader ikke betyr det samme som redusert storulykkesrisiko.

Med utgangspunkt i den foreløpige DwH-rapporten har Ptil identifisert tre hovedtemaer næringen bør jobbe videre med:

  • Organisasjon og ledelse
  • Risikostyring
  • Barrierestyring

I granskingen etter DwH pekes det på ledelsesmessig svikt på ulikt nivå og i ulike faser.

Dette gjenspeilte seg i:

  • beslutnings- og prioriteringsprosesser
  • kompetansestyring
  • styring av operative endringer og organisatoriske endringer som medførte uavklarte ansvars- og myndighetsforhold
  • mangelfull kommunikasjon og informasjonsdeling både innen enkeltselskap og mellom operatør og leverandører
  • ledelsesprioriteringer som bar preg av mål om kortsiktige økonomiske gevinster

Ptils rapport etter DwH-ulykken adresserer en rekke problemstillinger og utfordringer relatert til organisasjon og ledelse som er relevante for norsk petroleumsvirksomhet både på bransjenivå, selskapsnivå og i relasjonen mellom selskap i kontraktskjeder.

Må revurdere
Ptil mener næringen må revurdere måten storulykkesrisiko styres på. Blant annet er det behov for å iverksette et ambisiøst utrednings- og utviklingsarbeid for å utvikle bedre verktøy for styring av storulykkesrisiko.

Spesielt er det behov for å kunne analysere, vurdere og forstå risikoen forbundet med større og mindre endringer på en bedre måte enn i dag.

Ptil mener næringen må utvikle en mer helhetlig og lik tilnærming for barrierestyring i petroleumsvirksomheten, som i større grad enn i dag ivaretar regelverkets krav til barrierer.??

Statusrapporten fra Ptil adresserer en rekke problemstillinger og utfordringer relatert til barrierestyring for norsk petroleumsvirksomhet, både på et overordnet nivå og i forhold til behovet for bedre og mer spesifikke ytelseskrav for en rekke barriereelementer.

Oppsummeringen bekrefter at det fortsatt er behov for høy prioritering av næringens arbeid med å få på plass bedre barrierestyring.

Internasjonalt
Ptils arbeid med oppfølging av DwH foregår også internasjonalt, gjennom International Regulators Forum (IRF) og North Sea Offshore Authorities’ Forum (NSOAF). Her har sikkerhetsmyndigheter fra mange land tatt tak i en rekke problemstillinger og gått sammen om konkrete tiltak og aktiviteter.

I IRF har Ptil et spesielt oppfølgingsansvar knyttet til evaluering funksjonsdyktighet i utblåsningsventiler (BOPer).????

Endelig rapport i år
Den endelige rapporten fra Ptil blir sannsynligvis ferdigstilt i løpet av 2012.

– Det vil bli viktig å følge arbeidet på norsk sokkel videre. Nå er problemstillingene på bordet, og det er tid for å brette opp ermene og iverksette tiltak som i størst mulig grad engasjerer og forplikter næringen til å arbeide for redusert storulykkesrisiko, sier østnes.

– Forhåpentligvis blir det i 2012 satt i verk flere konkrete tiltak som resultat av arbeidet som er gjort i etterkant av DwH-ulykken.

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger