Publisert 4. februar 2000

STAFETTPINNEN: Første mann ut i Oilinfos stafettspalte er Bernt Haave i Scomi Oiltools. Han mener leverandørene ikke har vært flinke nok til å øke prisene i gode tider.,

Vårt ukentlige nyhetsbrev Oilinfo Weekend setter nå i gang en fast spalte hvor vi ber aktører i bransjen utfordre hverandre til å komme med sitt syn på dagsaktuelle spørsmål. Første mann ut i stafetten er Bernt Haave, administrerende direktør i Scomi Oiltools.
INNOVASJON ER NøKKELEN: Tror Scomi Oiltools’
Bernt Haave. (Foto: OILINFO)

Har leverandørene seg selv å takke for dagens markedssituasjon gjennom overprising og lite annet å falle tilbake på?

Den leverandørindustrien som vi representerer er de firmaer som leverer utstyr og tjenester til boring. Vi har oss selv å takke for at vi ikke har vært flinke nok til å øke prisene i takt med våre kostnader. Prisnivået for våre tjenester er i kroner nesten det samme som det var i 2000. I mellomtiden har vi vært igjennom en periode med høye oljepriser og store krav til utvikling av ny teknologi.

Servicebransjen har vært nødt til å jobbe smartere og optimalisere bruken av sine resurser. Bransjen har introdusert ny teknologi på de fleste områder, noe som har hjulpet våre kunder til å redusere kostnader og påvirking av både ytre og indre miljø på innretningene. Mange av kontraktene til servicebransjen har vært basert på en lavere oljepris enn det som har vært gjeldende under utførelse av kontraktene. Jeg har ikke hørt om noen som er blitt kontaktet av kunder som har gitt mulighet for økte priser av den grunn.

Våre kunder har i alle år ledet an når det gjelder lønninger og arbeidstidsordninger, og vi har fått samme krav fra våre ansatte. Samtidig har vi i de siste årene sett betydelige økninger i prisen på stål og andre råvarer. Dette har vært med på å øke våre kostnader uten at vi har øket prisene tilsvarende.

Jeg er overbevist om at de som er i vår bransje vil fortsette å levere gode løsninger som vil være med på øke effektiviteten og redusere våre kunders operasjonskostnader. I vår del av bransjen har konkurransen vært effektiv og sørget for at overprising ikke eksisterer. Det vi har å falle tilbake på er at bransjen har vist en fantastisk evne til innovasjon og nytenking. Dette har lagt grunnlaget for et miljø som vi kan falle tilbake på, og som vil sørge for at vi kan overleve i tiden som kommer.

Haave utfordrer Jorunn Sætre, administrerende direktør i Halliburton Norge, til å svare på følgende spørsmål:

Vil lav oljepris og sterkt press på prising styrke de større leverandørbedriftene i forhold til de små og mellomstore?

Denne saken er hentet fra Oilinfo Weekend . Oilinfo Weekend er vårt ukentlige, mailbaserte nyhetsbrev som oppsummerer ukens nyheter og bringer frem menneskene bak nyhetene i oljebransjen. I tillegg presenterer vi mat/vin stoff, offshore-været og golftips.

Her bestiller du abonnement på Oilinfo Weekend . Tjenesten er gratis!
Weekend-redaksjonen kan tipses på magnus@oilinfo.no

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger