Skipet som skulle montere fundamentene til vindkraftprosjektet utenfor England tålte ikke bølgene i Nordsjøen.
Statoil-sjef, Helge Lund. |
Vindkraftprosjektet er det første for Statoil, som samarbeider med Statkraft. I dag skal Sheringham Shoal-prosjektet, som det er lagt betydelige investeringer og prestisje ned i, presenteres. Sheringham Shoal skal bli Storbritannias fjerde største vindpark, og skal forsyne 220.000 britiske hjem med strøm.
Forsinkelsene i timilliardersprosjektet utenfor England skal ha kostet 600 millioner kroner, skriver Dagens Næringsliv i dag.
Da de 500 tonn tunge fundamentene skulle monteres i juni i fjor, ble det raskt klart at installasjonsskipet, MS «Svanen», ikke tålte bølgene og dønningene i Nordsjøen. Arbeidet ble stanset inntil april i år.
Interne tall som DN har fått tilgang til, viser at denne forsinkelsen har kostet dyrt, nærmere bestemt 600 millioner kroner, tilsvarende hele prosjektreserven.
– Det er riktig at skifte av installasjonsfartøy medførte økte kostnader, uten at jeg ønsker å kommentere tall, skriver pressetalsmann for fornybar energi, Morten Eek, i en e-post fra Statoil til DN.