Statoil har planer om å bruke sitt nye subseakonsept, Cap-X, når selskapet skal knytte Bauge-feltet (tidligere Snilehorn) til Njord-plattformen.
Det skriver Upstream.
Cap-X er en kombinasjon av eksisterende og ny teknologi. Fundamentet er et sugeanker, glassfiber brukes som beskyttelse og eksisterende subseautstyr, som for eksempel juletrær, standardiseres og tilpasses den nye strukturen.
Den nye subsealøsningen har en størrelse som er en fjerdedel av dagens havbunnsrammer. Det gir lavere produksjonskostnader, men det er ikke her det store potensialet for innsparinger ligger.
– Denne løsningen vil spare riggdager og marine installasjonsutgifter, blant annet ved raskere operasjoner og bruk av enklere fartøy. Muligheten for å bore enkeltbrønner gir også en fleksibilitet når det kommer til plassering på havbunnen, som i sin tur gir en mer optimal drening av reservoaret, sa Cap-X-oppfinner Kjell Einar Ellingsen til petro.no for en drøy måned siden.