Statoil har testet ut liner-boring på Bragefeltet, og er godt fornøyd med resultatene ved bruk av metoden.
På BRAGE: Liner-boring har blitt testet ut på Statoils Brage-installasjon. (Foto: STATOIL) |
Metoden innebærer at man borer med foringsrøret festet rett på den styrbare borestrengen. Dermed tar borestrengen med seg foringsrøret etter hvert som brønnen bores, i stedet for tradisjonell brønnkomplettering hvor borestrengen blir trukket opp igjen mens foringsrøret plasseres ned i brønnen.
– Når vi setter ned fôringen samtidig som vi borer, slipper vi å la borehullet stå åpent, og minimaliserer faren for kollaps, forteller Geir Slora, direktør for boring og brønn i Statoil, i en pressemelding. Foringsrørets funksjon er å forhindre at brønnen raser sammen.
Nå tror Statoil at teknologien kan løse utfordringer knyttet til brønner med redusert trykk, vanskelige skifer- og kullag og formasjoner med sammensatte strømnings- og trykkforhold.
– Liner-boring er en viktig metode som kan hjelpe oss med å bore under slike forhold. I tillegg kan den bidra med å redusere omfanget av unødvendig tapt tid i form av boreproblemer og tekniske sidesteg, sier Slora.
Teknologien, som Statoil har utviklet i samarbeid med Baker Hughes, skal nå testes på Statfjord i januar, før metoden vil bli implementert på flere felt.