Publisert 8. februar 2008

Granskningen etter oljeutslippet på Statfjord-feltet i desember i fjor har avdekket svikt i flere ledd i StatoilHydro, innrømmer konserndirektør for undersøkelse og produksjon Norge, Tore Torvund.

Av: Astri Sivertsen

Foto: Kystverket

Den 12. desember ble lasteslangen revet av under lasting av olje fra Statfjord A til bøyelasteskipet ”Navion Britannia”. Det førte til at 4400 kubikkmeter olje lakk ut.

Den interne granskningsrapporten viser at årsaken til bruddet var en kraftig trykkøkning i hydraulikkslangen, etter at en tilkoplingsventil om bord på skipet lukket raskere enn forutsatt.

Trykkapasiteten i lasteslangen var bare halvparten av kapasiteten i den opprinnelige Coflexip-slangen, som var blitt byttet ut med en billigere og enklere Dunlop-slange. Lasteslangen var dessuten satt sammen av deler med ulik diameter.

Hovedgrunnen til at lasteoperasjonen ble gjenopptatt etter bruddet, var at personellet som opererte lasteslangen ikke hadde fått god nok opplæring, slår rapporten fast.

At utslippet ble ikke oppdaget før det ble dagslys, skyldes at skipet manglet utstyr for å måle oljestrømmen.

– Granskningen av uhellet har avdekket svikt i flere ledd. Det dreier seg om svikt i tekniske rutiner, i prosedyrene for bøyelasting og i etterlevelsen av prosedyrene, sa konserndirektør Tore Torvund.

– Tiltak fra tilsvarende hendelser er ikke godt nok fulgt opp, verken med hensyn til implementering eller erfaringsoverføring, sa han.

På nøyaktig samme dato, tre år tidligere, skjedde det et tilsvarende uhell under bøyelasting av olje på Gullfaks-feltet.

– Hadde vi fulgt anbefalingene i granskningsrapporten og gjort de nødvendige modifikasjoner som følge av denne hendelsen, så ville ikke ulykken på Statfjord ha skjedd, sa Torvund.

Han har derfor satt i verk en gjennomgang av alle granskningsrapporter som ligger i StatoilHydro for å kartlegge svake ledd. Dessuten skal alle prosedyrer og arbeidsprosesser gjennomgås.

Det blir også gjennomført kortsiktige tiltak som skal hindre utslipp fra bøyelasting:

I første omgang blir tilkoplingsventilene på alle bøyelasterne med samme lastesystem (APL) som ”Navion Britannia” byttet ut.

Det dreier seg om 15 tankskip fra rederiene Teekay og OAS Knutsen, opplyser direktør for oljehandel og forsyning, Jan Karl Karlsen til petro.no.

Oppgaven skal være gjennomført i løpet av neste uke. Inntil dette arbeidet er sluttført, blir alle oljelastinger på Statfjord-feltet påbegynt i dagslys.

Dessuten skal alle lasteslanger både over og under vann sjekkes, og strømningsmåleutstyr installeres på alle skip. Selskapet holder ifølge Karlsen på å teste ut ulike målesystemer.

Fakta om oljeutslippet ved Statfjordfeltet
* Om morgenen onsdag 12. desember 2007 lakk det ut 4400 kubikkmeter råolje i havet ved Statfjord A-plattformen.
* Lekkasjen skjedde under lasting av olje fra lastebøye til skipet «Navion Britannia».
* Oljen lakk ut fra en avrevet slange under havoverflaten.
* I tillegg til StatoilHydros egen gransking av hendelsen har Petroleumstilsynet (Ptil), Statens forurensingstilsyn (SFT) og Kystverket besluttet å gjennomføre en felles gransking av hendelsen.
* Også politiet etterforsker det som viste seg å være norgeshistoriens nest største oljeutslipp.

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger