SV-statsrådene Helen Bjørnøy og Øystein Djupedal sliter med populariteten, og har gått på mediekurs som lokker med at de «får mennesker til å stråle».,NTB
Sammen med Arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen (Ap) har de to gått på mediekurs og brukt flere hundre tusen kroner på statens regning, skriver Aftenposten.
«Hos oss blir du garantert bedre til å uttrykke deg», heter det på hjemmesiden til Medialøven, firmaet Bjørnøy leide inn for å finslipe sine retoriske evner. Prisen for Bjørnøy-kurset lød på 30.000 kroner.
– Utbyttet står i forhold til kostnaden, kommenterer Bjørnøy i en e-post.
Statsråd Øystein Djupedal, som har vært i hardt vær på grunn av alt fra manglende forskningsbevilgninger til trusler mot en partikamerat på SV-landsmøtet, har kjøpt tjenester for 29.000 kroner fra I-Kommunikasjon.
Selskapet lover at «Vi skal få mennesker til å stråle» og at «Når du bærer budskapet, må du stå fram og stråle med hele deg».
Nyttig
– Jeg har hatt nytte av denne medietreningen, kommenterer Djupedal i en e-post. Statsråden har for øvrig brukt ytterligere 65.000 kroner på medietrening av sin politiske stab.
Ap-statsråd Bjarne Håkon Hanssen hyret Burson-Marsteller, som reklamerer med kurs som «Hjelp, jeg skal på TV», til å fikse på sine retoriske evner. Prislappen lød på 23.000 kroner.
Kommunalminister Åslaug Haga har ikke kjøpt tjenester selv, men har brukt 118.000 kroner på medietrening av tre statssekretærer og en politisk rådgiver.
Alle statsrådene deltok i tillegg på et mediekurs i regi av Terje Svabø Kommunikasjon våren 2006. Alle bortsett fra landbruksminister Terje Riis-Johansen, svarer at «utbyttet står i forhold til kostnaden». Han mener kurset ga et «begrenset utbytte». Kurset kostet i underkant av 100.000 kroner.