Livbåtenes manglende framdriftsevne medfører at Troll B-plattformen må stenges ned under visse vær- og bølgeforhold.
Foto: Hydro
Forsøk ved Marinteks modelltank i Trondheim har vist at livbåter av typen FF 48 ikke har tilstrekkelig framdrift til å bevege seg raskt nok bort fra plattformen under visse vær- og bølgeforhold.
Hydro har nå meddelt Petroleumstilsynet at selskapet innfører begrensninger på enkelte plattformer under spesielle værforhold.
I meldingen nevnes spesielt Troll B-plattformen som er utrustet med livbåter på bare én side. Dette betyr at man ikke kan bruke alternative båter dersom sterk vind og høye bølger fra en kant forhindrer bruk av livbåtene på denne siden.
– Vi har tatt konsekvensene av dette og har innført en operasjonell begrensning for bruk av livbåter når værvarselet tilsier vind fra en gitt sektor og en varslet signifikant bølgehøyde på over ni meter. Ved disse forholdene, som statistisk inntreffer svært sjelden, vil plattformsjefen stenge ned produksjon og redusere bemanningen til minimumsnivå. Vårt primære evakueringsmiddel er helikopter, sier HMS-direktør Gunnar Breivik i Hydro.
Oljeindustrien ble tirsdag bedt om å redegjøre for sikkerheten rundt livbåter på norsk sokkel. Petroleumstilsynet ga de 23 selskapene tre dager til å svare.