,
De siste månedene har nesten alle de store byggekontraktene på norsk sokkel hvor Statoil er involvert som eier eller operatør havnet utenfor Norge, hovedsakelig i Asia. Særlig er det sørkoreanske verft som har vunnet kontrakter for flere titall milliarder kroner.
– Statoil bruker ikke internasjonale leverandører. De bruker koreanske leverandører. Statoil har vært med å plassere ordrer for 29 milliarder i hovedsakelig Sør-Korea samtidig som de setter spørsmålstegn ved den norske kapasiteten. Har de aldri stilt seg spørsmålet om kapasiteten i Sør-Korea, sier Kyllingstad til DN.
– For meg er det sjokkerende å høre at de nesten velger konsekvent Sør-Korea for bygging. Hvor mange er det i Sør-Korea som kan Norsok-standarden og har levert i henhold til den, sier han og peker på forsinkelser knyttet til blant annet Enis Goliat-kontrakt.
Statoil avviser kritikken og viser til at selskapet i 2012 foretok innkjøp for 145 milliarder kroner, hvor 77 prosent gikk til norsk leverandørindustri.
– Statoil har hatt byggeaktivitet ved asiatiske verft i en årrekke. Vår erfaring med asiatiske verft er at de er blant de beste i industrien i forhold til bygging, sier informasjonssjef Ola Anders Skauby til Dagens Næringsliv.
– Verftene har dokumentert erfaring og de resultater Statoil krever for å kunne bygge modulene innenfor den kostnadsrammen og leveringstiden vi har satt.