Publisert 19. september 2007

Det er strid mellom Justisdepartementet og Luftforsvaret om hvilke helikoptre som egner seg best som nye redningshelikoptere, melder Stavanger Aftenblad., NTB

Justisdepartementet, som kjøper og betaler for helikoptrene, mener at de skal velges etter en anbudsrunde, kunne fly 240 nautiske mil ut i havet og kunne redde 25 nødstedte.

Avdelingsdirektør Ola Hafnor sier at hensikten er å skaffe 10-12 nye helikoptre for en pris av 2-3 milliarder kroner, og at de skal kunne settes i operasjon i 2014-2015.

Brigader Morten Klever, som er luftoperativ inspektør i Luftforsvaret, stiller seg tvilende til anbudsrunden. Han benekter Hafnors opplysninger om at rekkevidde og antall reddede er blant de viktigste kriteriene ved helikopterkjøpet. Tid er førstekrav for redningstjenesten, og Klever mener at det militære behov er å få en maskin tilsvarende NH-90 til erstatning for dagens eldre Sea King.

Klever mener også at bare 0,08 prosent av alle redningsoppdrag i Norge foregår langt til havs med et større antall reddede.

Siste fra forsiden

+

Equinor positive til krav om erstatningskraft – hvis staten tar stor del av regningen

Havtil gransker brann på Statfjord A

Milliardene renner inn – men svakere resultat for Equinor

+

Vår plusser på borekampanjen med enda en letebrønn i Barentshavet

+

Aker BP fremskynder oppstart på Tyrving

+

Planlegger å bore inntil to Eirin-brønner i året

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger