FMCs «Subsea on Demand»-konsept har hatt en litt tung start, men nå begynner ting å ta seg opp. Subsea-standardisering er nøkkelen.
FRA HYLLA: Subseautstyr som denne templaten som skal brukes på Skarv. Foto: INGER JOHANNE STENBERG |
– Vi har klart å standardisere en del produkter, men fremdeles trenger vi å komme opp i såpass store volumer at vi kan kutte kostnadene ved produksjonen, forteller prosjektdirektør for FMCs østlige region, Ann Christin Gjerdseth.
Hun forteller om FMCs standardiseringsløsning for subseautstyr, en løsning som kan bidra til store penger spart. Men foreløpig har ikke standardløsningene tatt helt av.
– Jeg vil ikke gå så langt i å kalle det en suksess, men vi nærmer oss, forteller Gjerdseth.
Hun forteller at tradisjonelt sett har FMC laget spesialiserte løsninger til hvert enkelt prosjekt, men at flere av prosjektene ofte har en del fellesnevnere. Noe som kan bety at det vil være forholdsvis enkelt å tilby standardløsninger.
Blant annet BGs nye utbygging, Jordbær, skal ta i bruk FMCs «Subsea on Demand», men Gjerdseth kan ikke gi noe mer utdypende informasjon.
FMC forteller at de ikke har rettet seg konkret mot de store spillerne som Statoil med vilje, men ønsker nå å tilby subsea som hyllevare til mindre aktører.
Les mer om hvilke typer hyllevare som tilbys og hvorfor FMC går etter de små i vår nyeste utgave av PetroNews.
Artikkelen «Subsea standardization: Off the shelves» finner du HER .