Publisert 4. februar 2000

ONS2008: I løpet av det siste året har coatingspesialistene i Jotun økt salget av offshorerelaterte produkter med 40 prosent. Mye takket være en samkjøring av utvalgte, smarte mennesker.

VELLYKKET: Jotuns dedikerte offshoresatsing har båret
store frukter. F.v.: salgsdirektør for Protective Coatings i
Skandinavia, Egill W. Hansen og markedssjef Du Yang
(foto: MAGNUS BIRKENES)

Jotun har vært aktive i offshoremarkedet i over 30 år. I løpet av den tiden har den norske maling- og coatingspesialisten vokst til over 6.300 ansatte i 70 land, med produksjonsfabrikker i 46 land på alle kontinenter, og markedet har kommet med stadig høyere krav.

Høy oljepris, høyt utbyggingstempo og stort press på serviceindustrien har også påvirket Jotun. For bedre å serve sine kunder i offshorebransjen, dannet selskapet i 2007 et multinasjonalt Offshore Concept Team (OCT), bestående av et par håndfuller spesialkompetente mennesker. Et effektivt konsept som har satt betydelig fart på salget.

Sentralisering hjelper
– Vi har sett en betydelig salgsøkning som et resultat av denne koordineringen av kundekunnskap og håndtering av malingsspesifikasjoner til internasjonale kunder som bygger nybygg og opererer på alle kontinenter. å ha noen dedikerte, segmentsansvarlige, som også har ansvaret for korrekt og uniform spesifikasjon, koordinering og oppfølging av kundens hjemmeorganisasjon og prosjektorganisasjon, vil bare bidra til ytterligere vekst, sier Jotuns salgsdirektør for Protective Coatings i Skandinavia, Egill W. Hansen, til Oilinfo.

Hvordan ser dere for dere vekstkurven i tiden fremover?
– Nøyaktig hvor mange mennesker som er i teamet til enhver tid, er ikke det viktigste. Vi kommer til å vokse med markedet. Det jeg kan si, er at effektiv administrasjon, sortimentsvurdering og konkurranseanalyse, har ført til at vi nå har en veldig effektiv markedstilnæring, og er bedre utrustet til å utvikle nye, konkurransedyktige og kravstilpassede produkter, forklarer Jotuns markedssjef for Protective Coatings, Du Yang, til Oilinfo.

Jotun har nå rundt 300 mennesker i sin produktutviklingsavdeling; 200 av dem i Norge.
– Satsingen mot offshoreprodukter har ført gode tider etter lanseringen av det nye konseptet, sier Yang.

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger