En intern granskingsgruppe fra Equinor har undersøkt kvalitetsavviket på sveising og inspeksjon på Johan Castberg produksjonsskip som er under bygging ved Sembcorp Marine i Singapore.
Under bygging av skroget til Johan Castberg produksjonsskip ved Sembcorp Marine i Singapore, har Equinor avdekket kvalitetsavvik både på sveising og inspeksjon av sveisearbeid, skriver selskapet i en pressemelding.
Verftet er ansvarlig for å utbedre kvalitetsfeil og kostnader relatert til utbedring av sveisefeil dekkes ifølge kontrakten av Sembcorp Marine, ifølge operatøren.
Da Equinor sommeren 2019 gjorde kryssjekk av Sembcorps ultralydsinspeksjon av sveiser i moonpool-området på skroget med eget personell, ble det oppdaget en høyere feilrate enn rapportert. Da ble det besluttet å kryssjekke samtlige sammenstillingssveiser. Senere ble det avdekket unormalt høye feilrater også i fabrikasjonssveiser.
– Derfor har vi gjort en revurdering av samtlige struktursveiser på skroget. Dette er en svært krevende jobb når skroget allerede er bygget, men sikkerhet kommer først. Skipet skal være i henhold til kravene nedfelt i Plan for utbygging og drift og ha klassesertifikat fra DNV før det går til feltet, sier Geir Tungesvik, direktør for prosjektutvikling i Equinor.
Det er gjort en revurdering av alle struktursveiser, og det utføres en omfattende kryssjekk med NDT (Non Destructive Testing) som for eksempel ultralyd.
– Equinor burde ha avdekket omfanget av sveisefeil tidligere, men skroget ligger fortsatt i dokk, og dermed kan vi kan reparere feil før det blir sjøsatt, sier Tungesvik.
Etter planen skal skroget til Johan Castberg produksjonsskip fraktes til Stord om bord på tungløftefartøyet Boka Vanguard mot slutten av 2021, men korona-pandemien skaper fortsatt usikkerhet rundt tidsplaner.