Avinor bytter ut tradisjonell radarteknologi med GPS-teknologi, for å styrke kontrollen med luftrommet ut til oljefeltene Ekofisk, Sleipner og Heimdal.
seg til en hver tid, enn det tradisjonell radarteknologi har kunnet gi. |
Systemet som går under navnet ADS-B (Automatic Dependent Surveillance – Broadcast), er utviklet av det amerikanske selskapet Sensis Corporation. Avinor er blant de første i Europa til å ta i bruk denne teknologien, heter det i en pressemelding.
-Hver gang teknologien bringer oss et skritt videre i arbeidet med å gjøre en allerede sikker transportform enda sikrere, er en milepæl for Avinor. Samtidig er det godt å vite at vi leverer et verdifullt bidrag til den viktigste næringen i Norge, sier konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen.
Det skal etableres tre basestasjoner på fastlandet utenfor Stavanger og Florø, samt på åtte oljeinstallasjoner på Ekofisk, Sleipner og Heimdal. Bare mellom Ekofisk og fastlandet er det 160 000 passasjerreiser i året, og ADS-B skal gi en enda mer detaljert informasjon om hvor helikoptrene befinner seg til en hver tid, enn det tradisjonell radarteknologi har kunnet gi.
Den totale prislappen på prosjektet er 6,5 millioner kroner, og de nye installasjonene skal godkjennes i april 2013.