Publisert 4. februar 2000

Vulkansk aske fra Island har satt rednings- og ambulansehelikoptrene på bakken. Ved akutte situasjoner på norsk sokkel, må skadde trolig fraktes i båt. I går måtte en person med brystsmerter sitte ni timer om bord i et supplyskip.

– Vi kan vurdere å fly visuelt utenfor kontrollert luftrom dersom vær- og siktforhold tillater det. Hvis ikke gjenstår transport i båt, sier Gisle Johanson, pressetalsmann i Statoil, til oilinfo.no.

Samme dag som luftrommet over Norge ble stengt torsdag, oppstod det en nødssituasjon på norsk sokkel. En offshore sykepleier og lege på land mente det var nødvendig å transportere en person fra Nornefeltet til Sandnessjøen. Vedkommende hadde brystsmerter, og supplyskipet «Island Challenger» med hospital om bord, brukte ni timer på å transportere vedkommende, som jobbet om bord i semiriggen «Deepsea Bergen» for Odfjell.

– Vi håper det går bra med vedkommende, legger Johanson til.

Opphevet restriksjoner
Landets beredskapsetater har gjennomført krisemøte om hvordan flystoppen skal håndteres. Fram til klokken 20 i kveld opphever Luftfartstilsynet restriksjonsområdet i luftrommet fra Værnes og nordover.

Samtidig melder Luftfartstilsynet i en pressemelding i dag at flyging i forbindelse med politi-, ambulanse-, forsvars-, søke- og redningsoppdrag er unntatt fra flygeforbudet, men må koordineres med Avinor og Lufttrafikktjenesten.

– Rednings- og ambulansehelikoptre har ikke vært omfattet av restriksjonene, men det er selskapene selv som har valgt å sette helikoptrene på bakken, opplyser Marit Kvarum, informasjonsrådgiver i Luftfartstilsynet, overfor oilinfo.no.

Ingen produksjonsstans
Statoils pressetalsmann Gisle Johanson opplyser at selskapet uansett har tilgang på en rekke skip ved akutte tilfeller.

– Vi har beredskapsfartøy og spesialutstyr i tillegg til stand by-fartøy og supplyskip i transport. Vi jobber hardt for å opprettholde god kriseberedskap, men samtidig må vi ta innover oss at vi driver med en virksomhet som ligger langt til havs og har krevende værforhold. Her kan det oppstå ulike situasjoner, som vi ikke ønsker, men som vi ikke kan gjøre noe med, sier Johanson.

Hvor lenge den vulkanske asken kompliserer helikoptertransport til og fra oljeinstallasjoner på norsk sokkel, er foreløpig usikkert. Hvordan Statoil håndterer dette på lang sikt, er uklart.

– å stoppe produksjonen er noe som vurderes fortløpende, men foreløpig er det ikke aktuelt. Det finnes ingen grunn til at feltene ikke skal holdes i produksjon. Sikkerheten er også ivaretatt, sier Ola Morten Aanestad, kommunikasjonsdirektør i Statoil, til oilinfo.no.

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger