Den Hydro-opererte Stureterminalen og samarbeidspartneren Østensjø Rederi har foretatt en oppgradering av slepeutrustningen på taubåtene ved terminalen i Øygarden i Hordaland skriver Norsk Hydro på sitt nettsted., Oppgraderingen av slepeutstyret på Sture-taubåtene vil gjøre disse bedre rustet til å bidra ved nødsituasjoner på kysten. Siste store prøvelse for taubåtene var da eskortefartøyet ”Ajax” fra Stureterminalen reddet den fullastede gasstankeren ”Marte” fra fjæresteinene, da tankskipet kom i drift utenfor øya Fedje i Hordaland i september 2004. – Nivået på slepeutrustningen plasserer Sture-båtene i toppklasse for havne- og terminaltaubåter. I tillegg er det permanent oljevernutstyr med lenser og oppsamlingsredskap om bord på de tre fartøyene som er stasjonert ved Stureterminalen, forteller terminalsjef Gunnar Gundersen. Simulatortrening. Det er også inngått en avtale med Ship Manoeuvring Simulator Centre (SMSC) i Trondheim om simulatortrening for mannskaper på båtene. Denne institusjonen vil modellere innseilingen til Sture med kaianlegg og eskortetaubåten ”Velox”. – Planen er å starte samtrening med Kystverket fra nyttår. Losene vil kunne trene på en tankbåt-brosimulator, mens taubåtkapteinene kjører eskortebåt, opplyser terminalsjef Gunnar Gundersen. Bakgrunnen for å benytte simulator er å kunne trene på vanskelige situasjoner uten risiko for mannskaper og fartøyer, og på den måten innøve et realistisk reaksjonsmønster. Oppgraderingen av beredskapen består i korte trekk av: 1. Bedre taubåtekskorte
2. Oljelenser om bord i taubåtene
3. Krav om doble tankskipsskrog
4. Trening i eskorte-simulator
Publisert 21. november 2005