Publisert 11. april 2006

Det norske maritime miljø står klar til å møte utfordringer på alle tenkelige plan når det gjelder fremtidig offshoreaktivitet i Barentshavet. Miljøet presenterer seg som Team Norway, og legger vekt på 30 års erfaring med olje- og gassvirksomhet i barskt klima.

NTB

FAKTA: Det totale norske maritime offshoremiljø

  • Det totale norske maritime miljø offshore sysselsetter 16.900 personer – vel 9.300 norske og 7.600 utlendinger.
  • Miljøet teller 667 fartøyer innen produksjon, leting, feltutbygging og – utvikling, produksjon, transport, og offshoreservice.
  • Selskapene har en markedsverdi på rundt 135 milliarder kroner. De har fremtidige ordrer på vel nærmere 75 milliarder kroner.
  • Den norskkontrollerte flåten av offshore serviceskip består av 386 fartøyer på 1,2 millioner dødvekt tonn.
  • Flåten opereres av nærmere 60 rederier, og fartøyenes markedsverdi er på nærmere 40 milliarder kroner. (©NTB)

Forvaltningsplanen for de nordligste områdene som ble lansert nylig, er ansett for å være ett av de viktigste verktøy for regjeringen i forvaltningen i årene som kommer av dette strategisk viktige satsingsområdet.

– I dette bildet kan norsk skipsfart stille med verdens mest miljøvennlige flåte innenfor alle områdene som er aktuelle i Barentshavet. Norsk skipsfart vil spille en av hovedrollene i utvinningen av gass og olje, konstaterer administrerende direktør i Norges Rederiforbund, Marianne Lie, overfor NTB.

Begge sider
Rederiene er selve grunnstammen i det maritime miljø i Norge, og ifølge Marianne Lie har de derfor ambisjoner om å delta med full tyngde i nord – både på norsk og russisk side.
– Vi har medlemmer som kan delta i hele spekteret – fra kartlegging av havbunnen og seismiske undersøkelser, via leteboring, undervannskonstruksjoner og flytende produksjon og lagring, til forsyning, beredskap, slepeoperasjoner og ikke minst transport av olje og gass. På alle disse områdene har vår næring bidratt til å utvikle og opparbeide ledende kompetanse. Og vi har konkurransekraft så det holder, mener Lie.

– Vår næring kan levere med samme kvalitet på russisk som på norsk side, og vårt håp er selvsagt at både Hydro og Statoil blir partnere på Stockman-feltet. Vi står klar med et sett maritime tjenester som kan gjøre de operasjoner som er nødvendige, samtidig som vi kan bidra til høy standard for sikkerhet og miljø, sier Marianne Lie.

Store ringvirkninger
Rederiforbundets direktør er klar på at ringvirkningene av den fremtidige virksomhet i Barentshavet vil være til nytte – like mye for Nord-Norge som for det maritime miljøet ellers i landet. Hun peker på basevirksomheter, reparasjon og vedlikehold, forsyningskjeder, og etablering av tjenester og ytelser.

Norsk skipsfart er allerede sterkt til stede i nord. Marianne Lie peker på at hennes medlem Høegh skal frakte gass fra Snøhvit-feltet. «Arctic Prinsess» er en av totalt fire LNG-tankere (flytende tørrgass) som er kontrahert for å transportere gass fra Snøhvit i Barentshavet i minst 20 år.

Administrerende direktør Sveinung Støhle i Høegh har tidligere uttalt at «når vi vet at Russland har de største påviste reservene av gass i verden, er det klart at dette er et strategisk satsingsområde for oss».

Siste fra forsiden

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger