Det nye designet er basert på et 2-speed girsystem, og er ifølge selskapet egnet for middels til store ankerhåndterere (AHTS`er). Løsningen er valgt for å møte designkravene om reduserte kostnader og mindre kompleksitet, uten at driftssikkerheten blir svekket. Wärtsilä anslår at det nye designet gir en reduksjon på mellom 20-25 prosent i drivstofforbruk sammenlignet med konvensjonelle firemotors-dieselløsninger. Eksosutslipp reduseres tilsvarende.
Wärtsiläs 2-speed girløsning er utviklet for fartøy med en variert driftsprofil, som for eksempel offshorefartøy.Løsningen gir mulighet for å justere skipets propellturtall i henhold til den aktuelle operasjonen, mens motorturtallet holdes konstant. Ingen kraft går tapt når propellhastigheten endres. Det vil ikke være nødvendig med endringer i mannskapskravene, ettersom det nye designet ikke setter krav til spesielle elektrokunnskaper for å operere fartøyet.
Wärtsiläs nye serie med AHTS-design har en trekkraft på 180 tonn, med mulighet for 150 eller 220 tonn, og et hybrid fremdriftssystem med en 2-speed girkasse. Designserien er kompatibel med ABS og det nyeste SOLAS-regelverket.