Publisert 4. februar 2000

Greater Stavanger tilrettelegger for at lokale bedrifter skal etablere seg i utlandet. Men for øyeblikket er Norge og Nordsjøen det hotteste markedet i verden. Det kan være skummelt, mener Jan Soppeland og Birger Haraldseid.

(Internasjonalisering, Petromagasinet, utgave 3, 2012)

Under Greater Stavangers hovedfokusområder for 2012, finner man flere punkter. Blant annet utvikling av bedre flyruter, videreutvikling av offentlig sektor i regionen, og internasjonalisering. Men hvorfor arbeider en organisasjon, finansiert og styrt av kommuner i Stavanger-regionen, for å få lokale bedrifter til å etablere seg i utlandet? Det har Jan Soppeland og Birger Haraldseid i Greater Stavanger svarene på.

– Det dreier seg blant annet om at bedrifter med internasjonale forbindelser har lettere for å få inputs til virksomheten og til å utvikle seg for å møte morgendagens utfordringer, sier administrerende direktør i Greater Stavanger, Jan Soppeland.

Oppfordrer og tilrettelegger

Han og Greater Stavanger holder til ved Ullandhaug i Stavanger. Organisasjonen er finansiert og styrt av 15 kommuner i regionen, samt Rogaland fylkeskommune. Ett av områdene Greater Stavanger fokuserer på, er internasjonalisering av lokale bedrifter. Selv om det ved første tankestreif kan virke paradoksalt å tilrettelegge for at bedriftene skal se etter nye områder å etablere seg på, mener Soppeland det til slutt vil være med å styrke både bedriftene og regionen.

– Det å følge sine største kunder ut er viktig. Det dreier seg ikke nødvendigvis om å flytte sysselsettingene andre steder, men om å få styrket dem her hjemme. Det vi gjør er å oppfordre og tilrettelegge for å rette blikket mot det internasjonale markedet, sier Soppeland.

Dette gjøres ved at Greater Stavanger tilrettelegger for årlige delegasjonsreiser, og såkalte landdager, der interesserte bedrifter blir introdusert til de potensielle markedene i utlandet.

– Med delegasjonsreisene er formålet å få en god innføring i markedet, med tanke på både hva slags muligheter og hva slags utfordringer dette markedet har å by på, sier han.

I tillegg til at OTC i Houston besøkes årlig, varieres det med andre land fra år til år. Brasil og Kina er noen eksempler på dette.

Heitest i verden
For noen år siden vokste Brasil opp som det hotteste markedet i verden, et naturlig sted for mange leverandørbedrifter å søke seg til. I september arrangerer Greater Stavanger delegasjonsreise dit igjen. Ifølge Soppeland står utfordringer i kø for norske firmaer i Brasil.

– Brasil står foran enorme utbygginger. Men det er et krevende marked, og det er ikke bare solskinnshistorier å hente. Forretningskulturen er helt annerledes. Mye er for eksempel basert på at kunde og leverandør har et forhold fra før. Dessuten er det flere krav å forholde seg til: Man må etablere seg på bakken, en viss andel av verdiskapningen skal være lokal (local content), og brasilianske statsborgere skal ansettes. Det er jo greit det, men det blir også et spørsmål om det finnes tilstrekkelig med kompetanse, både faglig, språklig og kulturelt, sier han.

På spørsmål om hvilket land som er hottest nå, svarer Soppeland:

– Nordsjøen. Det er ingen tvil om at det ser lyst ut på norsk sokkel for tiden.

Men Soppeland vil ikke uttale seg for bombastisk om hvorvidt «boomen» på norsk sokkel gjør at norske leverandørbedrifter mister sitt internasjonale fokus.

– Jeg har tenkt en del på dette, og jeg vil være varsom med å mene for mye. Det jeg kan si er at Norge har en fantastisk teknologibase, og om man mister kontakten med andre teknologimarkeder, er det en viss fare for at bedriftene kan gå glipp av viktige impulser.

Maktpyramide
Birger Haraldseid, mulighetsutvikler i samme organisasjon som Soppeland, mener internasjonalisering må sees i en større sammenheng, helst delt opp i to avdelinger. Han kaller det «inn-biten» og «ut-biten».

– Inn-biten er minst like viktig; å få tilrettelagt for at selskaper og bedrifter vil etablere seg her i området. Vi er opptatt av å bli sett på som det beste vertskap for energiindustrien, sier Haraldseid.

– Det er på et vis en maktpyramide. Dersom et oljeselskap etablerer seg her, så kommer leverandørene etter, fortsetter han.

– Når det gjelder ut-biten har Stavanger og Rogaland, og til dels Hordaland en annen posisjon enn for eksempel Agder og Møre, som er mye mer eksportrettet. I Rogaland er man på en måte med i hele verdikjeden, fra leting, til fjerning og opphugging, sier han.

I likhet med Soppeland ser han på norsk sokkel som det heiteste markedet for øyeblikket, på omtrent lik linje som Brasil.

– Jeg vil nok si at tilstanden på norsk sokkel, kan hindre et større fokus på utlandet. Men samtidig som at Brasil er spennende, er det også krevende å etablere seg der. I det hele tatt koster det å etablere seg i utlandet, men det gir flere ben å stå på, sier han.

Fakta Greater Stavanger
15 partnerkommuner og Rogaland fylkeskommune utgjør Greater Stavanger

Forus Næringspark (eid av Sandnes, Stavanger og Sola kommuner) er eier

Greater Stavanger jobber for på skape flere arbeidsplasser i regionen

I 2012 er internasjonalisering ett av fokusområdene

Artikkelen er hentet fra Petromagasinet utgave 3, 2012. Likte du det du leste? Klikk her !

Siste fra forsiden

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger