Toppsjefens omdømme betyr stadig mer for bedriftens suksess, men en ny leder har bare litt over ett år på å vise sin dugelighet, viser en ny undersøkelse.
NTB
– Topplederen utgjør i dag 48 prosent av bedriftens omdømme. Norge ligger på et internasjonalt snitt, sier Norden-sjef Claus Sonberg i Burson-Marsteller til Dagens Næringsliv.
Sammen med tidsskriftet The Economist står PR-byrået bak en omfattende internasjonal undersøkelse om selskapers og toppsjefers omdømme blant beslutningstakere i næringslivet.
I tillegg til toppsjefens profil, påvirker etisk framferd, lederskap og økonomiske resultater bedriftens omdømme i størst grad.
Samtidig viser undersøkelsen at topplederne har kort tid på seg til å levere. De må ha oppnådd de ansattes tillit etter sju måneder, ha etablert gode relasjoner til omverdenen innen ti måneder og økt lønnsomheten innen 17 måneder, skriver avisen.
Næringslivsavisene er mediet omverdenen i størst grad bruker til å danne seg et bilde av toppledere. Nest viktigst er dagsaviser, fulgt av TV-nyheter og personlig erfaring.