Publisert 13. mars 2006

Toppsjefens omdømme betyr stadig mer for bedriftens suksess, men en ny leder har bare litt over ett år på å vise sin dugelighet, viser en ny undersøkelse.

NTB

– Topplederen utgjør i dag 48 prosent av bedriftens omdømme. Norge ligger på et internasjonalt snitt, sier Norden-sjef Claus Sonberg i Burson-Marsteller til Dagens Næringsliv.

Sammen med tidsskriftet The Economist står PR-byrået bak en omfattende internasjonal undersøkelse om selskapers og toppsjefers omdømme blant beslutningstakere i næringslivet.

I tillegg til toppsjefens profil, påvirker etisk framferd, lederskap og økonomiske resultater bedriftens omdømme i størst grad.

Samtidig viser undersøkelsen at topplederne har kort tid på seg til å levere. De må ha oppnådd de ansattes tillit etter sju måneder, ha etablert gode relasjoner til omverdenen innen ti måneder og økt lønnsomheten innen 17 måneder, skriver avisen.

Næringslivsavisene er mediet omverdenen i størst grad bruker til å danne seg et bilde av toppledere. Nest viktigst er dagsaviser, fulgt av TV-nyheter og personlig erfaring.

Siste fra forsiden

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Aker Solutions sikrer milliardkontrakt på Mongstad

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger