Publisert 4. februar 2000

Tore Halvorsen, senior visepresident i FMC Global Subsea Production Systems, var klar i talen i Stavanger denne uken: Norske leverandører må ut i verden for å overleve.

KOM DERE UT: Norske selskaper må etablere seg i
utlandet, sier FMCs Tore Halvorsen
(Foto: Bjørn Tore Bjørsvik)

– La meg for det første slå fast at subsea er langt fra kjedelig, sa FMCs senior visepreseident for Global Subsea Production Systems, Tore Halvorsen, under sin tale til forsamlingen under årets Offshore Strategikonferanse i Stavanger.

Spørsmålet rundt foredraget var om man fortsatt kan øke internasjonal omsetnign med base i Norge. Svaret til Halvorsen kan mest tolkes som «nei, ikke egentlig»:

– Det er lenge til neste subsea prosessutbygging kommer på norsk sokkel. Vi må være der det skjer nå. Anghola har ingen formelle krav, men i praksis er det snakk om fra 25 prosent og opp. Brasil har krav til mellom 45 og 85 prosent lokalt innhold. Nigeria har mellom 65 og 100 prosent, og Malysia har krav til 60 prosent. Det er lagt opp på den måten at det nå eksempelvis er umulig å importere noe utstyr inn i Brasil uten at kostandene blir så høye at det ikke lønner seg, forklarte Halvorsen.

Han understreket derfor flere ganger viktigheten av å etablere seg i de landene og regionene hvor subseamarkedet kommer til å være i størst vekst de neste tiårene: Brasil, Vest-Afrika og Australasia.

– På verdensbasis vil det være rundt 9.000 subseabrønner innen utgangen av dette tiåret, slo Halvorsen fast.

Fire problemstillinger
Tore Halvorsen mener det er snakk om fire områder man må vurdere satsingen nasjonalt versus internasjonalt: teknologiutvikling, engineering, fabrikasjon og ettermarked.

– Kan vi holde teknologiutviklingen i Norge? Jeg tror ikke det. Man må etablere teknologisentre der utbyggingene skal skje. Det er ikke her nødvendigvis snakk om å flytte tyngdepunktet, men hele tenkningen må differensieres. Når det er snakk om engineering i forhold til dette, vil det rett og slett bli upraktisk, sier Halvorsen.

– Når det kommer til fabrikasjon, går det bare én vei: Ut av Norge. De som vil være med, må etablere seg i de landene utbyggingene skjer. Og for hvert prosjekt, øker kravene til andelen lokalt innhold. Når det er sagt, har vi god erfaring med fabrikasjon utenfor Norge; kvaliteten på det som lages i Nigeria og Angola er veldig bra.

– Snakker man om ettermarkedet, er jeg redd det kan bli veldig dyrt dersom man ikke i en tidlig fase er inne og bygger opp en base med lokal kompetanse i landet man skal serve. Så fort denne er på plass, må man bare få alle expatene hjem så fort som mulig; de er for dyre å ha i utlandet, forklarte Halvorsen.

Fortsatt god giv
– Subseamarkedet er stort, og det er fortsatt voksende. Det meste vokser dog utenfor Norge og norsk sokkel, og «business as usual» er ikke en opsjon for norske selskaper som ønsker å vokse eller overleve, sa visepresidenten.

– Norske leverandører på vei ut må likevel ta inn over seg at nye land og regioner krever en helt ny form for tilnærming. Det er fortsatt masse rom for innovasjon og ny kompetanse i dette segmentet, sa Halvorsen avsluttende.

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger