Hitec Industries-selskapet Torp LNG har endelig fått godkjent sin LNG-terminal i Mexicogolfen. Dermed er alt klart for å bruke HiLoad-teknologien til å bygge en mottaksterminal med dobbel kapasitet av Melkøya.
Statoils LNG-anlegg på Melkøya omdanner gass fra Snøhvit-feltet til LNG, mens Torps terminal tar imot LNG-gass og regassifiserer den til naturgass som er klar til bruk.
HEKTER SEG FAST: Det L-formede fartøyet hekter seg fast på skipssiden for å være med på lossearbeidet. (Ill.: TORP) |
Selskapet, som er en del av Jon Gjedebos Hitec Industries, har jobbet med terminalplanene i flere år, og for to år siden trakk selskapet en av sine søknader om operasjon av anlegget etter at guvernør Bob Riley i Alabama uttalte seg kritisk om selskapets søknad om å bygge anlegget.
– Jeg er veldig bekymret for den potensielle miljømessige påvirkningen et slikt anlegg kan ha på våre marine ressurser, skrev Riley da i en pressemelding.
To måneder senere fikk dog Torp Siemens med som investor på prosjektet, og nå har også Rileys pipe fått en helt annen lyd. årsaken er at selskapet i utgangspunktet planla å bruke en open loop-teknologi, som innebærer at terminalen ville brukt sjøvann til å varme opp LNG-en. Dette synes ikke Riley noe om, og planen som nå er godkjent av delstaten innebærer bruk av closed loop.
– Med denne avtalen kan vi beskytte og forbedre miljøet, bedre økonomien vår med 250 arbeidsplasser og tilby en viktig alternativ kilde til naturgass for Alabama, sier Riley i en pressemelding.
Også ConocoPhillips og ExxonMobil har forsøkt å få til lignende prosjekter i det samme området, uten å lykkes. Nå håper Torp på at den foreløpige suksessen til terminalen som vil hete Bienville Offshore Energy Terminal, skal åpne dører i resten av verden.
– Torp jobber med flere LNG-prosjekter over hele verden, og godkjenningen av Bienvenille-terminalen er en viktig milepæl i arbeidet med å etablere Torp som en internasjonal tilbyder av LNG-terminaler, sier Torp-sjef Lars Odeskaug i en pressemelding.
Terminalen skal ligge 10 mil sør for Dauphin Island, på 132 meters dyp, utenfor Alabama. Teknologien som skal brukes er den samme som Remora HiLoad, hvor et L-formet fartøy fester seg på skipskanten for å hjelpe til med lossing.