Publisert 12. april 2007

Tre nordmenn er funnet omkommet etter at det norske fartøyet «Bourbon Dolphin» kantret utenfor Shetland torsdag kveld. Fem er fortsatt savnet.

NTB

– Det er dykkere på stedet, men det må et mirakel til for å finne flere i live. Helikoptrene har sluttet å søke, sier Sophie Turner ved den britiske kystvakten til bt.no klokken 00.45.

– Fartøyet hadde et mannskap på 14 og en passasjer, alle norske, sier administrerende direktør Trond Myklebust i rederiet Bourbon Offshore Norway AS til NTB.

Myklebust legger til at de overlevende er sendt til Lerwick på Shetland.

«Bourbon Dolphin» kantret utenfor nordspissen av Shetlandsøyene klokken 18.20 torsdag. Det skal ha kantret da det prøvde å få løs ankerne på riggen «Transocean Rather».

Dykkere i søk
Dykkere fra Glasgow var sent torsdag kveld på vei til «Bourbon Dolphin» i et forsøk på å redde de savnede norske besetningsmedlemmene.

Ved 23-tiden ankom dykkerbåten «Subsea Viking» havaristen, melder VG Nett. Derfra vil det bli søkt etter de fem savnede utover natten.

En halv time tidligere måtte to helikoptre fra kystvakten og tre skip som tidlig kom til ulykkesstedet, avbryte søket på grunn av mørket.

Kriseberedskap
Rederiet opprettet torsdag kveld kriseberedskap for de pårørende i rederiets kantine på Mjølstadneset utenfor Fosnavåg, hvor det ble tilkalt helsepersonell og prest.

– Vi har ingen formening om hva som var årsak til ulykken. Det var stiv kuling fra sørvest i området, men det skal normalt sett være fullt håndterbart vær for arbeid av denne typen, sier Myklebust til NTB.

Kantringen skjedde utenfor nordspissen av Shetlandsøyene, 75 nautiske mil fra kysten. Fartøyet var i ferd med å snu ved riggen Transocean Rather, hvor den amerikanske oljegiganten Chevron er operatør.

– Svært kaldt
– Det er svært kaldt i vannet, og vi gjør alt vi kan for å redde dem som fremdeles er savnet. Vi har rekvirert dykkerfartøyet «Subsea Viking», som er på vei nå, sa pressetalskvinne Sophie Turner i den britiske kystvakten til NTB ved 20.15-tiden.

Ingen norske redningsmannskaper er involvert i redningsaksjonen, men Hovedredningssentralen Sør-Norge (HRS) bistår med informasjon.

Levert i oktober
Driftsdirektør Remøy sier det ikke har vært problemer med skipet tidligere. «Bourbon Dolphin» ble levert fra Ulstein Verft i oktober i fjor. Ankerhåndteringsfartøyet var da tiltenkt spotmarkedet.

Fartøyet var hovedsleper ved flyttingen av verdens største oppjekkbare rigg, «Maersk Inspirer». Ifølge bt.no var det også dette skipet som dro den tyske minesveiperen «Grömitz» av grunnen utenfor Florø i februar i år.

Rederiet oppga torsdag to numre pårørende kan ringe for informasjon: 70 08 60 21 og 70 08 60 25.

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger