KCA Deutag overtar den første av Statoils Cat J-rigger i juni 2016 og trenger kursleverandør for å trene personellet.,Dette var en av forretningsmulighetene KCA Deutag Drilling Norges operasjonssjef for Cat J, Tore Larsen, kunne fortelle om på Riggkonferansen i Stavanger i dag.
KCA ble som kjent tildelt den åtte år lange kontrakten for drift, operasjon og vedlikehiold av to Cat J –rigger som bygges for Gullfaks- og Oseberg-lisensene. Riggene skal være ferdige i 2016-17, og forretningsmodellen, med lisensen som riggeier og borekontraktør som riggoperatør med alt ansvar det medfører, er ny – både på sokkelen og i verden for øvrig.
– Det er spennende, sa Larsen.
– Det mangler ikke på utfordringer i sammenstillingen av konseptet. Tre hovedaktører skal jobbe sammen; Samsung Heavy Industries (SHI), Statoil og oss. I tillegg er det første gang Samsung bygger jackup for norsk sokkel og møter de regelutfordringene, det er første gang Statoil er formelt byggherre for en borerigg – og det er første gang KCA Deutag Drilling Norge er operatør for en mobil boreenhet, fortalte Larsen.
– Vi har ord på oss for å ta vare på anleggene, hvilket gir mindre nedetid, og sparer operatøren penger. Dette skal vi videreføre på Cat J, der riggene vil bli utstyrt med NOV-boreutstyr (National Oilwell Varco).
Derfor er KCA allerede inne som en integrert del av teamet, hvor de tre hovedaktørene sitter sammen og håndterer de utfordringer som måtte oppstå umiddelbart, og samlet.
Avtalen går over fem faser i riggenes liv:
Fase 1; design & engineering
Fase 2: Fabrikasjons/konstruksjon
Fase 3;: Test/Commisssioning
Fase 4: Transport/Ptil-godkjening
Fase 5: boring, operasjon, vedlikehold.
– Vi er ansvarlige forberedelse og innsending av SUTen (Samsvarsuttalelesen – godkjenning av riggen ) er vårt ansvar. Vi skal også forberede mottak av rigg og framtidig vedlikehold og maritime sertifikater, samt forberede rigg og personell for operasjon og vedlikehold av riggen.
– Første stål kuttes i september, og den første riggen går fra Korea i juni 2016. Riggen vil bli fraktet på heavylifter, og vi skal bruke transporttiden blant annet til å forberede personellet gjennom å trene på å bruke utstyret ombord, sa Larsen.
– Det betyr at vi må lage et egnet treningsprogram. Det betyr også at vi er interessert i å komme i kontakt med kursleverandører som kan ta på seg en slik oppgave.