,
3000 tonn
– Dette er helt fantastisk flott. Det er helt i henhold til vår strategi og den ønskede utviklingen av Momek, sier Momek-sjef Wiggo Dalmo til Petro.no.
– Det er totalt 35 ankere som skal leveres. 17 av dem skal benyttes til å ankre opp selve SPAR-plattformen, som er verdens største av sitt slag. De øvrige ankrene er såkalte ”Steel catenary anchor” og ”Pipe walking anchor”, opplyser Dalmo videre.
De største sugeankrene veier godt over 100 tonn hver, og har ifølge Momek dimensjoner på 6 meter i diameter og 20 meter i høyde.
– Total vekt på leveransen vil ligge på opp mot 3000 tonn, avhengig av den endelige designen, skriver selskapet i en pressemelding.
– I tonnasje, og mest sannsynlig også i kroner og øre, er dette den største kontrakten for Momek Group noensinne, sier Dalmo. Han vil dog ikke opplyse om kontraktsverdien.
LES OGSÅ:
Portrett: Milliardjegeren fra Mo i Rana
Ringvirkninger
Dalmo sier at denne kontrakten vil gi ringvirkninger på Helgeland, selv om det ikke genererer direkte arbeidsplasser med en gang.
– Dette gjør at man kan fortsette å utvikle verkstedmiljøet på Helgeland, og innføre et nytt og bærekraftig segment, sier han.
Planleggingen av leveransen starter ifølge selskapet umiddelbart, og produksjonsstart blir på høsten i år. Ved utgangen av neste år skal de 3000 tonnene være levert. Prosjektet vil bli gjennomført ved Momek Groups fasiliteter i Mo i Rana.
– Dette er den største kontrakten i Momek Groups historie. Vi er veldig fornøyde med å få denne kontrakten. Å inngå kontrakt med Subsea 7. Som er et verdensledende selskap innen Seabed-to-surface-engineering, er en stor anerkjennelse av vårt arbeid rettet mot olje og gassindustrien, sier Hans Marius Mastermo, som er divisjonssjef fabrikasjon i Momek.