Publisert 16. april 2007

En av de overlevende fra «Bourbon Dolphin» sier at ankerkjettingen ikke dro seg over på siden av skipet før det kantret.

NTB

Mannen skal ha forklart at det var svært sterk strøm like før tragedien. Strømmen førte til at den flere hundre tonn kjettingen presset mot en av de hydrauliske styrepinnene på akterdekket, noe som vred skipet ut av kurs.

Ledelsen på riggen «Transocean Rather» skal så ha gitt ledelsen på båten beskjed om å justere kursen. Hva som siden skjedde, er uklart.

Men ifølge VG tilbakeviser den overlevende altså det som til nå har vært den rådende teorien om årsaken til forliset, nemlig at ankerkjettingen dro seg over på siden av skipet – og presset det til å gå rundt.

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger