Publisert 9. mars 2007

Ankerne som røyk på boligplattformen «Port Reval» under uværet i Nordsjøen for to uker siden er nå skiftet ut. Men årsaken til hendelsen, der 286 arbeidere måtte evakueres, er forløpig ikke kjent.

petro.no

Informasjonssjef Dag Olaf Ringe i Total E&P Norge opplyser til petro.no at de to ankerlinene som røyk nå er skiftet. I løpet av helgen begynner helikoptrene å fly ut nytt mannskap til innretningen. Slik det ligger an nå kan arbeidet med demontering av Frigg-feltet gjenopptas en gang i neste uke.

Arsaken til hendelsen er fortsatt ikke kjent. Linene røk i overgangen mellom kjetting og wire. Denne overgangen undersøkes nå på Det norske veritas’ laboratorium i Bergen.

– Foreløpig har vi bare noen hypoteser om hva årsaken kan være. Vi har tett dialog med blant annet produsenten som har levert ankerne og Det norske veritas. Kommer det fram noe som viser at ting ikke har vært som det skal, vil vi selvsagt dele disse erfaringene, sier Ringe til petro.no.

Den flytende hotellplattformen «Port Reval» er en gammel Aker H3-rigg. Knut M. Wadet hos riggeieren Awilco Offshore bekrefter overfor petro.no at overgangen mellom kjetting og wire er standard ustyr på en rekke innretninger på norsk sokkel. Han er ikke kjent med at det har vært lignende hendelser som dette.

Det var uvær og vind opp mot orkan styrke da det første ankeret røyk ved midnatt, natt til fredag 23. februar i år. Ti timer senere røyk anker nummer to. Til sammen 284 arbeidere ble i løpet av dagen evakuert med helikopter til Sola utenfor Stavanger. Bare minimumsbemanningen ble igjen ombord.

Det kunne gått verre.

– Heldigvis blåste vinden i en gunstig retning, vekk fra de andre innretningene i området, sier HMS-sjef Bjørn Oscar Tveterås i Total.

Port Reval ligger for tiden på britisk sokkel og det er derfor det britiske HSE som står for den faglige oppfølgingen i forhold til hendelsen. Pressetalskvinne Inger Anda i Petroleumstilsynet ønsker derfor ikke å kommentere hendelsen.

– På generelt grunnlag kan jeg likevel si at det er svært alvorlig når et anker ryker på en innretning. Det har vært alt for mange uønskede hendelser knyttet til ankerhåndtering og tap av dynamisk posisjonering på norsk sokkel de siste årene, sier hun.

Vindhastigheten var opp i 68 knop den natta det skjedde, men at det blåser kraftig er ikke noen gyldig forklaring, poengterer Anda.

– Et ankersystem skal tåle alle vær- og vindforhold, sier hun.

«Port Reval»s opphold på Friggfeltet skal etter planene avsluttes i sommer. Etter det entrer riggen norsk sokkel igjen i forbindelse med oppgraderingsarbeid på Ekofiskfeltet.

Siste fra forsiden

+

Equinor positive til krav om erstatningskraft – hvis staten tar stor del av regningen

Havtil gransker brann på Statfjord A

Milliardene renner inn – men svakere resultat for Equinor

+

Vår plusser på borekampanjen med enda en letebrønn i Barentshavet

+

Aker BP fremskynder oppstart på Tyrving

+

Planlegger å bore inntil to Eirin-brønner i året

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger