Ulykken skjedde under opphenting av treningsbøye

Skjermdump fra Flightradar
NTB
Publisert 13. mai 2024

Havarikommisjonen har konkludert med at helikopterulykken utenfor Sotra i februar skjedde da besetningen var i ferd med å hente opp en treningsbøye.

Helikopteret, av typen Sikorsky S-92, var ute for å gjennomføre såkalt SAR-trening da det styrtet i sjøen vest for Sotra. Seks personer var om bord, og én av dem omkom.

– Ulykken skjedde da besetningen var i ferd med å posisjonere helikopteret for å ta opp bøyen. Det var mørkt med få utvendige visuelle referanser, skriver Havarikommisjonen i en oppdatering.

Når ting gikk galt, skjedde alt i løpet av kun noen sekunder, skriver kommisjonen.

– Da flygebesetningen ble klar over den unormale stillingen, prøvde de å korrigere den, men helikopteret traff sjøen og sank på 220 meters dyp.

Havarikommisjonen arbeider fortsatt med å fastslå årsaken til at helikopterets nese hevet seg utover det som er forventet.

Flyteelementene på helikopteret ble aldri utløst til tross for å være armert. Disse er designet for å fungere ved en kontrollert nødlanding på vann, skriver Stavanger Aftenblad.

Et nytt internasjonalt regelverk som blant annet omfatter flytelementene for helikopter, er publisert, opplyses det om i oppdateringen.

Det betyr at helikoptertypen S-92 vil måtte gjennomgå tilpasninger for å tilfredsstille det nye regelverket. Fristen for dette er august 2025.

Siste fra forsiden

+

Equinor bekrefter riggjakt – skal ha «en eller flere rigger»

Aker Solutions tildelt V&M-kontrakt for Jotun, Balder og Ringhorne

+

Alt klart for letebrønnene Bounty Updip og Skarv-E i Norskehavet

Nye CCS-lisenser til Aker BP, Equinor og Harbour

+

Får grønt lys for prøveutvinning fra gassfunn på Statfjord

+

DNO og Okea bytter andeler i Mistral og Horatio

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger