Høy oppetid for Songa-rigger
Etter at BOP-problemene var løst for Songa Offshores Cat D-rigger, har Songa-flåten hatt en høy oppetid i februar. Det kommer frem i selskapets siste flåteoppdatering.
«Songa Dee» hadde en operasjonell oppetid på 100 prosent og en inntjeningsgrad på 100 prosent i februar, på arbeid for Statoil i Norge.
«Songa Delta» oppnådde også en operasjonell effektivitet på 100 prosent, og en inntjeningsgrad på 97 prosent i måneden som var, på jobb for Statoil i Norge.
«Songa Trym» er i ferd med å bli «stacked,» men markedsføres for ny jobb etter tidlig kansellering av borekontrakten med Statoil.
Les også: Her blir «Songa Trym» – inntil videre
«Songa Equinox» hadde en oppetid på 73 prosent og en inntjeningsgrad på 71 prosent, på jobb for Statoil i Norge. Fra 22. januar opplevde riggen uforutsett BOP-relatert nedetid. «Songa Equinox» var tilbake på operasjonsrate 5. februar.
«Songa Endurance» hadde en operasjonell oppetid på 75 prosent og en inntjeningsgrad på 73 prosent i februar, også den på jobb for Statoil i Norge. «Songa Endurance» opplevde BOP-utstyrsfeil mens den utførte en siste test på lokasjon i januar. Også denne riggen var tilbake på operasjonsrate 5. februar.
Songa Offshore tok levering av «Songa Encourage» 16. desember 2015. Riggen er på vei fra Korea, og er for tiden i transitt mellom Las Palmas og Norge.
«Songa Enabler» er planlagt levert til selskapet i slutten av mars 2016.