Ubemannede brønnhodeplattformer bør oftere vurderes opp mot havbunnsutbygginger når utbyggingsbeslutninger skal tas, mener Oljedirektoratet (OD).
En ny studie skal belyse fordeler og ulemper med brønnhodeplattformer.
Les også: OD: Oljeproduksjonen ned i september
OD: Ubemannede brønnhodeplattformer er like robuste som havbunnsutbygginger
– Hovedargumentet for ubemannede brønnhodeplattformer som konsept, er at dette kan være en kostnads- og produksjonseffektiv utbyggingsløsning som er like funksjonell og robust som en havbunnsutbygging, og som i tillegg er lettere å komme til for inspeksjon og vedlikehold, sier sjefingeniør i Oljedirektoratet, Niels Erik Hald, i en pressemelding.
En ubemannet brønnhodeplattform er en bunnfast innretning der brønnene er plassert på plattformdekket. Konseptet er et alternativ til undervannsbrønner med brønnhoder plassert på havbunnen. Ubemannede brønnhodeplattformer finnes i ulike varianter – fra enkle innretninger til mer avanserte løsninger med for eksempel prosessutstyr. Noen kan entres med fartøy, mens andre har bro eller helikopterdekk.
Oljedirektoratet har bestilt en studie for å få mer kunnskap om ulike typer ubemannede brønnhodeplattformer. Studien, som skal utføres av Rambøll Oil & Gas, skal etter planen overleveres til myndighetene i slutten av desember 2015.
Les også: Ocean Installer sikrer subseaoppdrag for BP i Mexicogolfen
Viser til BPs Tambar
OD viser til BPs Tambar-felt i Nordsjøen som et eksempel der en ubemannet brønnhodeplattform tas i bruk.
Tambar ligger 16 km sørøst av Ula på 68m vann dyp. Det er en brønnhode-plattform som normalt er ubemannet, men den har overnattingsfasiliteter for inntil 12 personer. Produksjonen transporteres i rørledning til Ula for prosessering og eksport. Gassen pumpes ned i Ula reservoaret og oljen eksporteres via Ekofisk til Teesside (i UK). Det 1200 tonn tunge Tambar ”tripod” stålunderstellet og 900 tonn tunge dekket ble bygget på Kværners anlegg i Egersund. Tambar – rørledningen ble bygd av CSO i Orkanger.
BP Norge AS er feltets operatør med en eierandel på 55 prosent. Eneste partner er Dong E&P Norge AS med en eierandel på 45 prosent.
Les også: BP bryter regelverket på Valhall
Tambar-feltet.