Havarikommisjonen er nå klar med sin rapport etter helikopterulykken på Turøy 29. april 2016.
Helikopteret mistet plutselig og uten forvarsel hovedrotoren. Kort tid etter styrtet det på en holme utenfor Turøy, nordvest for Bergen. Alle de 13 personene om bord omkom i ulykken.
Den direkte årsaken til ulykken var utmattingsbrudd i et andretrinns planetgir i hovedgirboksen.
«Utmattingssprekkene startet i en liten skade på overflaten, en såkalt micro-pit, på øvre ytre lagerbane (på innsiden av tannhjulet). Sprekkene vokste deretter usynlig under overflaten og videre til hele tannhjulet delte seg. Dette skjedde uten vesentlig avskalling (spalling), og sprekken ble ikke detektert», skriver Havarikommisjonen.
Les hele rapporten her!
Undersøkelsen har vist at kombinasjonen av materialegenskaper, overflatebehandling, design, belastning og driftsmiljø bidro til en type feil som ikke tidligere var forventet eller vurdert.
Havarikommisjonen har utelukket enhver sammenheng mellom ulykken og flygernes handlinger. Det er heller ingen funn som tyder på at vedlikeholdsfeil hos helikopteroperatøren har bidratt til ulykken. Feilen utviklet seg på en måte som vanskelig lot seg fange opp, verken av vedlikeholdsregimet eller overvåkingssystemene som var på LN-OJF på ulykkestidspunktet.
Det er ingen sammenheng mellom ulykken og flygernes handlinger. Havarikommisjonen har også utelukket materialfeil og mekanisk svikt, samt vedlikeholdsfeil hos helikopteroperatøren.