I kjølvannet av Valla-saken melder Arbeidstilsynet om økt pågang fra mobbeofre.
NTB
– Flere henviser til Valla-saken når de tar kontakt. De sier gjerne at de har lest om saken i avisen, og at de har meninger om den. Så tar de gjerne opp sin egen situasjon, sier avdelingsleder Beate Karlsen i Direktoratet for Arbeidstilsynet til Bergens Tidende.
Hos Arbeidstilsynets svartjeneste svarer fagfolk på spørsmål om arbeidsmiljø, rettigheter og plikter. I fjor mottok telefontjenesten cirka 70.000 henvendelser. Av disse omhandlet 3 prosent, det vil si 2.100 samtaler, temaet «psykososialt arbeidsmiljø». Det innbefatter blant annet spørsmål om mobbing på arbeidsplassen.
I den første uken etter at Valla-saken først ble omtalt, fikk telefontjenesten 40-50 henvendelser som dreide seg om mobbing.
– Denne økningen har vedvart siden. I langt større grad enn tidligere bruker innringerne ord som «mobbing» og «trakassering», sier Karlsen.