Varsel om pålegg til Floatel International

Publisert 8. april 2013
Petroleumstilsynet (Ptil) har gitt Floatel International AB varsel om pålegg etter granskingen av stabilitetshendelsen på den flyttbare boliginnretningen «Floatel Superior» 7. november 2012.

,

Natten mellom 6. og 7. november 2012 forårsaket et løst anker åtte hull i skroget, vannfylling av to tanker og krengning på ca. 5,8° på «Floatel Superior» .

Innretningen lå da på Njord -feltet i Norskehavet, hvor Statoil er operatør. Totalt 336 personer ble evakuert med helikopter over til andre innretninger i nærheten. Det var ingen personskader blant de 374 personene på Floatel Superior, som følge av hendelsen.

Ptil besluttet å granske hendelsen, og ifølge Ptil identifiserte granskingen flere brudd på regelverket.

Granskingen har identifisert brudd på regelverket knyttet til:

• Mangelfullt dimensjonerte bolstere
• Mangelfullt dimensjonert skrog mot løse anker
• Mangelfull sikring av personell mot pennantwire
• Mangelfull festing av ankrene i bolstrene
• Manglende logging av linestrekk
• Mangelfull festing av livbåtførere
• Mangelfull dokumentasjon
• Floatel Superior ble brukt ut over designforutsetningen
• Mangelfull risikoforståelse og etterlevelse av krav

Skade på ankerbolster
Ankeret som løsnet slo hull i skroget og punkterte to ballasttanker. Ifølge Ptil er det ikke usannsynlig at flere tanker under uheldige omstendigheter, kunne ha blitt punktert. Samlet krengning kunne da blitt nær designgrensen på 17°.

– Ett ankerbolster mistet hendelsesnatten tre stag etter skader som hadde oppstått og utviklet seg over tid. Etter bruddet har gjenstående deler av bolsteret ikke hindret ankeret i å slå direkte inn i skroget. Ankeret ble hengende fritt, og har i sjøgang slått gjentatte ganger inn i skroget og laget sju hull. Det siste hullet oppstod ved at en skadet del av ankerbolsteret løsnet, skriver Ptil i sin granskningsrapport.

Det ble observert begynnende skadeutvikling også på de andre bolstrene. Ifølge Ptil er det sannsynlig at Floatel Superior har hatt skader før den ble tatt i bruk på norsk sokkel, forårsaket av at den ble transportert i større bølger enn det operasjonsmanualen og analysene tillater. Skadene har trolig forverret seg i uvær fram til hendelsesnatten.

Hendelsen er i hovedsak forårsaket av de valgene som ble gjort i design, knyttet til at Floatel Superior hadde ankrene plassert i bolstre når dynamisk posisjonering ble brukt for å holde innretningen i posisjon.

Ptil peker på flere uhensiktsmessige løsninger:
• Ankrene kunne ikke festes forsvarlig til bolstrene
• Bolstrene var ikke dimensjonert for de lastene de ble utsatt for når ankrene var plassert i bolstrene i sjøgang.
• Doblingsplaten fungerte ikke som svakt konstruksjonselement
• Skroget var ikke dimensjonert for å motstå treff av anker

En gjennomgående mangel var samvirke mellom, og forståelse av, ulike aktørers forutsetninger i design, bygging og drift av innretningen.

Varsel om pålegg
På bakgrunn av de funnene som er gjort i granskingen har Ptil varslet Floatel International følgende pålegg:

«Med hjemmel i rammeforskriften § 69 om enkeltvedtak jamfør styringsforskriften § 6 om styring av helse, miljø og sikkerhet og styringsforskriften § 15 om informasjon, pålegges Floatel International å gjennomføre tiltak som sikrer identifisering, registrering og oppfølging av forhold som har betydning for sikkerheten.

Med hjemmel i rammeforskriften § 69 om enkeltvedtak og aktivitetsforskriften § 25 om bruk av innretninger, pålegges Floatel International å finne ut hvilket vær Floatel Superior har vært utsatt for, analysere effekten på skroget av å ha operert «Floatel Superior» ut over designforutsetningene under transitt og hvilke konsekvenser det har for videre bruk av innretningen.

Med hjemmel i rammeforskriften § 69 om enkeltvedtak, styringsforskriften § 22 om avviksbehandling jamfør rammeforskriften § 3 om bruk av maritimt regelvelverk pålegges Floatel International å gjøre en ny vurdering av samsvar med maritimt regelverk for konstruksjoner og maritime systemer.»

Siste fra forsiden

DNO kjøper fem felt i Norne-området

+

Sender Linus til Hanøytangen for klassing

Neste stopp, Barentshavet

+

Jakter 353 millioner fat i frontier-brønn: – Interessant at Equinor byttet seg ned i lisensen

+

Oppdaget lekkasje fra plugget brønn på Hod

Sokkelforhandlingene er i gang: – Forventer et solid økonomisk oppgjør

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger