Publisert 4. februar 2000

Ved å bytte ut dagens vinsjmotorteknologi med permanent magnetmotor mener Sepro Technology å kunne sette ny standard i ROV-håndterings -markedet. Én motor skal fungere bedre enn seks.

Runar Tunem og Aksel Fossbakken i Sepro
Technology. Foto: ALF INGE MOLDE
Slik vil det nye vinsj-systemet med Ocean Fighter-
teknologi se ut. Illustrasjon: SEPRO
Sepros nye modulbaserte Multi Purpose Handling
System (MPHS). Illustrasjon: SEPRO

– Mange har snakket om det, men ingen har gjort det ennå. Nå gjør vi det, sier ansvarlig for salg, markedsføring og forretningsutvikling i Sepro Technology, Runar Tunem, til Oilinfo.

Begeistringen er til å ta og føle på i lokalene på Norsea-området i Tananger. Sepro har lang fartstid som leverandør av en rekke forskjellige ROV-håndteringssystemer – og regner seg som en ledende leverandør med mer enn 90 systemer i operasjon på forskjellige fartøyer.

Fram til i dag har selskapet produsert egne hydraulikkbaserte AHC-vinsjer, eller kjøpt inn elektriske AC-vinsjer til ROV-systemene til sine leveranser. Nå, takket være introduksjonen av såkalt permanent magnetmotor, går selskapet over til å bli en totalleverandør som også dekker elektriske vinsjer. Fordelene med å introdusere den nye motorteknologien døpt Ocean Fighter skal være mange.

– 70 prosent bedre hiv-kompensering
– Kort fortalt gir Ocean Fighter en bedre hiv-kompensering i dårlig vær. Tradisjonelle AC-motorer er tunge og har et stort treghetsmoment, noe som begrenser akselerasjonen og ytelsen under hiv-kompensering, forklarer Tunem.

– Vårt vinsjsystem gir opptil 70 prosent bedre hiv-kompensering enn vinsjsystemer drevet med tradisjonelle AC-motorer, dette fordi energien ikke går tapt i å akselerere og retardere rotoren i motoren. Dermed kan man sette ut og hente inn ROV-er i langt dårligere vær enn tidligere med mindre effektbehov, fortsetter han, og legger til at systemet tillater operasjoner i seks meters signifikant bølgehøyde.

Én vinsjmotor av den nye typen har ifølge Sepros beregninger bedre ytelse enn seks standard AC-motorer til sammen. Samtidig er den mer kompakt og krever betydelig mindre dekksareal.

– Motoren sitter i senter av vinsjtrommelen, noe som gir optimal kraftoverføring og kompakt design, sier administrerende direktør i Sepro, Aksel Fossbakken, til Oilinfo. Han legger til at selskapet som totalleverandør også leverer integrerte kontrollsystemer som øker den operasjonelle sikkerheten.

– Første kontrakt før jul
Selskapet presenterte sin nye løsning for kunder under ONS, og har så langt fått mye god tilbakemelding. Runar Tunem er overbevist om at den første kontrakten er signert før jul, og sier at selskapet får daglige henvendelser om teknologien.

– Du sier at mange har snakket om dette, men at dere er de første som gjør det. Hva har ankepunktene mot å bruke permanent magnetmotor i en ROV-vinsj vært?

– Først og fremst at industrien er konservativ, og at det er få som er villig til å kjøpe ny teknologi før den er vel utprøvd. Det er viktig å understreke at denne teknologien er vel utprøvd i mange krevende applikasjoner. Vi har en tett dialog med flere av våre kunder, og har fått mange positive tilbakemeldinger, sier han.

Den første vinsjen bygges nå på spekulasjon. Tunem er imidlertid lite bekymret for at den blir stående i verkstedshallen særlig lenge.

Modulbasert håndteringssystem rundt hjørnet
I tillegg til å utruste sine ROV-vinsjer med den nye motorteknologien, har Sepro også designet en helt ny type modulbasert Multi Purpose Handling System (MPHS) for fartøy og tjenester knyttet til inspeksjon, vedlikehold og reparasjon av subseinstallasjoner og – fasiliteter. Modulkonseptet gjør at systemet kan leveres både som frittstående løsning og integrert i fartøyet.

– MPHSen er designet for å kunne installeres på de fleste typer fartøy, og monteringen og demonteringen er svært enkel. Det som tidligere ville tatt uker og måneder å mobilisere og installere med andre løsninger, vil ta noen dager med systemet. Dette gir rederne og subseaoperatørene en langt større fleksibilitet i forhold til utstyr som kanskje bare brukes i korte perioder, sier Tunem.

Det unike tårnkonseptet benytter også den nye motorteknologien. MPHSen er utstyrt med aktiv hiv-kompenserte vinsjer som bruker permanent magnetmotorer. Hovedvinsjen kan løfte moduler med tørrvekt på opptil 70 tonn.

MPHS-tårnet er fullt elektrisk. Det inkluderer også guide wire-systemet. Dette fjerner risikoen for eventuelle oljelekkasjer i moon pool-området, noe Sepro mener er viktig i forhold til aktivitet i sårbare miljø.

Målet er å ha signert den første MPHS-kontrakten i løpet av første halvår 2011.

Teknologien hentet fra drilling og landindustrien
– Permanent magnetmotor-teknologien, er den ny eller er den i bruk andre steder?

– Vi er de første som bruker den i denne sammenhengen, men teknologien har blitt brukt i flere år innen drilling og i landbasert industri. Men det er ikke mange ingeniører som har god kunnskap om denne teknologien ennå. Der har vi en fordel, sier Tunem.

– Men teknologien er så mye bedre enn dagens vinsjteknologi at vi regner med å sette en ny standard i bransjen, fortsetter han.

Både Tunem og Fossbakken har tro på en sterk vekstperiode i tiden som kommer, både i Norge og internasjonalt. Vekstområdene de ser for seg er i tillegg til norsk sokkel Storbritannia, USA, Brasil og Kina – og Sepro skal være markedsledende innen sitt segment.

Omsetning på 60 mill skal betydelig opp
– Hvor stort er dette markedet?

– I løpet av de neste fem årene vil det være behov for 100 nye ROV-systemer hvert år, sier Tunem, uten å ville tallfeste hvor mange av disse systemene han har mål om å levere.

Sepro har i dag 20 ansatte og en årlig omsetning på rundt 60 millioner kroner mot ROV-markedet. Både antall ansatte og omsetning skal opp. Sistnevnte skal betydelig opp.

– Hvordan skal et selskap på 20 personer klare å oppfylle disse målene?

– Vi er en del av konsernet BR Industrier. Konsernet har store ambisjoner og mer enn 500 ansatte innen en rekke segmenter, men en omsetning på rundt én milliard kroner. Når dette tar seg opp har vi derfor mulighet til å mobilisere det vi trenger av ressurser, sier Tunem.

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger