Publisert 4. februar 2000
Bli med på omvisning på jomfruriggen «COSLPioneer».
SJEFEN SJøL: Jørgen Arnesen er administrerende direktør i COSL Drilling Europe AS, og meget stolt av deres nyeste rigg. (Alle foto: MAGNUS VåGEN BIRKENES) |
VAIERE: «COSL Pioneer» har åtte ankerpunkt, men bruker kraftige vaiere fremfor kjetting, som tradisjonelt blir brukt. |
KRAFTFULL OPPVARMING: Riggen er klargjort for full vinterisering, og da er store og kraftige varmesystemer, som dette, essensielt. |
300 BILER: Utblåsningsventilen (BOP), stor og lysegrønn, veier massive 300 tonn, tilsvarende 300 biler. |
INNOVATIVT: Borekabinen er levert av National Oilwell Varco, og er utstyrt med siste versjon av deres verdenskjente Cyberbase-kontrollsystemer. |
VIKTIGE: Mud-operatørene Knut Lind (t.v.) og Steinar Nålby har ett særs stort ansvar på skuldrene om bord på «COSLPioneer». |
FøLGER BOKA: Livbåtene på «COSLPioneer» er tilpasset det nye og strenge regelverket på norsk sokkel. |
UBRUKT: «COSLPioneer» er en av få rigger i verden med egen piratknapp, som ved utløsning forsegler ytterdørene og setter i gang et øredøvende leven på 1000 desibel. |
EFFEKTIVT: Fem shakere fra Brandt sørger for effektiv prosessering av slam. |
FøRST AV FIRE: «COSLPioneer» er den første av fire søsterrigger fra kinesiske COSL laget for norsk sokkel. |