Publisert 4. februar 2000

Bli med på omvisning på jomfruriggen «COSLPioneer».

SJEFEN SJøL: Jørgen Arnesen er administrerende direktør i COSL Drilling Europe AS, og meget stolt av
deres nyeste rigg. (Alle foto: MAGNUS VåGEN BIRKENES)
VAIERE: «COSL Pioneer» har åtte ankerpunkt, men bruker kraftige vaiere fremfor kjetting, som
tradisjonelt blir brukt.
KRAFTFULL OPPVARMING: Riggen er klargjort for full vinterisering, og da er store og kraftige
varmesystemer, som dette, essensielt.
300 BILER: Utblåsningsventilen (BOP), stor og lysegrønn, veier massive 300 tonn, tilsvarende 300 biler.
INNOVATIVT: Borekabinen er levert av National Oilwell Varco, og er utstyrt med siste versjon av deres
verdenskjente Cyberbase-kontrollsystemer.
VIKTIGE: Mud-operatørene Knut Lind (t.v.) og Steinar Nålby har ett særs stort ansvar på skuldrene
om bord på «COSLPioneer».
FøLGER BOKA: Livbåtene på «COSLPioneer» er tilpasset det nye og strenge regelverket på norsk sokkel.
UBRUKT: «COSLPioneer» er en av få rigger i verden med egen piratknapp, som ved utløsning
forsegler ytterdørene og setter i gang et øredøvende leven på 1000 desibel.
EFFEKTIVT: Fem shakere fra Brandt sørger for effektiv prosessering av slam.
FøRST AV FIRE: «COSLPioneer» er den første av fire søsterrigger fra kinesiske COSL laget for norsk sokkel.

Siste fra forsiden

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger