Publisert 1. juli 2009

Arbeids- og inkluderingsminister Dag Terje Andersen besøkte Ekofisk for å lære om offshore arbeidsmiljø og sikkerhet. – Jeg fikk inntrykk av at trepartssamarbeidet fungerer, sier statsråden., Plattformene på Ekofisk-komplekset bindes sammen med gangbroer. En eventuell evakuering skal skje over broene og det derfor lite sannsynlig at livbåter noen gang vil bli tatt i bruk. (Foto: Atle Espen Helgesen)

Av Atle Espen Helgesen
Ekofisk

– Et arbeid er aldri så viktig, eller haster så mye, at vi ikke skal gjøre det sikkert. Vi tenker alltid gjennom ting som skal gjøres på forhånd og hvis vi ikke er komfortabel med en jobb, venter vi og ser om den kan gjøres på en annen måte, sier plattformsjef Arild Kleven på Ekofisk.

Han har for anledningen arbeids- og inkluderingsminister Dag Terje Andersen på besøk. Statsråden er offshore for første gang og lytter interessert, når plattformsjefen forklarer hvordan de jobber for å redusere risikoen for ulykker på Norges eldste oljefelt.

Ekofisk-senteret er som en «liten by» i Nordsjøen, drøyt 300 kilometer sørvest fra Stavanger. Selve komplekset har 600 menn og kvinner om bord, mens 1100-1200 personer jobber på de totalt 14 plattformene i området.

Hver dag produseres det 230 000 fat olje og 8 millioner kubikkmeter gass fra Ekofisk. Og hele 20 prosent av Norges oljeproduksjon går via 2/4 J-plattformen. – Det er uhyre viktig at nettopp denne plattformen har høy regularitet. Det siste året har vi bare hatt én time nedetid, sier plattformsjefen fornøyd.

Han understreker at et godt helse-, miljø- og sikkerhetsnivå er avgjørende for å kunne oppnå høy driftsregularitet.

– HMS er plattformsjefens aller viktigste oppgave. Jeg er særlig opptatt av at vi ikke får gass på avveie og vi har stort fokus på løfteoperasjoner, særlig mellom båt og plattform. Det kan være krevende når det er høye bølger, påpeker han overfor statsråden.

Plattformsjef Kleven tar fram et diagram som viser at antall hendelser med alvorlig potensial og personskader har gått markant ned på Ekofisk de siste årene.

– Det er lenge siden vi har hatt en alvorlig personskade om bord. Men det skjer noen mindre alvorlige hendelser, som kutt i en finger, rusk i øye og liknende, sier han.

Fornøyd fagforening
Leder i Ekofisk-komiteen, Geir Heddeland, sier til Petro&industri at han er fornøyd både med arbeidsforholdene og sikkerheten på feltet.

– Vi har i grunnen ingen uløste saker, bortsett fra et ønske om arbeidstakermedvirkning i lisensen, sier han og minner om at operatøren ConocoPhillips bare eier 35 prosent av Ekofisk.

– Når det tas viktige beslutninger for feltet er det partnerne i lisensen, ikke operatøren alene, som bestemmer. Dermed blir de viktigste avgjørelsene tatt uten at de ansatte er representert. Det mener vi blir feil, sier Heddeland.

– Hvordan er det da å være en del av et amerikansk storkonsern, med hovedkontor i Houston?
– Ja, vi er en filial av et amerikansk selskap og vi er ikke representert i styret. Men vi har et fungerende bedriftsdemokrati. Vi har daglig kontakt med ledelsen i Norge og blir lyttet til. Dessuten vet toppledelsen i USA hvem vi er, påpeker han.

Ifølge Heddeland er slutt på samsoving Ekofisk-komiteens viktigste triumf noensinne. -Samsoving var det desidert største arbeidsmiljøproblemet i 25 år, inntil saken ble løst for drøyt et år siden, sier fagforeningslederen tydelig stolt.

Løsningen innebærer at folk fremdeles må dele lugar på Ekofisk, men nå har hver enkelt rommet for seg selv når de ikke er på jobb.

– Hver lugar har to senger på bakkeplan, men bare én seng er i bruk om gangen. Siden folk jobber 12 timers skift er den personen de deler rom med på jobb, når den andre har fri, forklarer Heddeland.

Integrerte operasjoner
Innføring av integrerte operasjoner (IO), eller e-drift, har vært et omstridt tema i oljeindustrien de seneste årene. ConocoPhillips er blant de selskapene på sokkelen som har kommet lengst med IO. Men ifølge Heddeland er det ikke intern strid om bruken av integrerte operasjoner i bedriften.

– Vi er enige med ledelsen om at enkelte aktiviteter og støttefunksjoner kan flyttes til land. Det viktigste for oss er at plattformer ikke skal fjernstyres mens det er folk om bord.

Han forklarer at på Embla- og Ekofisk Alfa-plattformene finnes det en stor strømbryter. Når folk kommer om bord blir bryteren slått på og plattformen blir lokalstyrt. Når de drar, svitsjes den av, da blir installasjonen styrt fra en annen plattform – og på sikt fra land.

Heddeland understreker at Ekofisk-komiteen ikke har noen problemer med integrerte operasjoner. – Vi er en del av utviklingen, sier han og gjentar at fagforeningen foretrekker å samarbeide med ledelsen.

– Vi snakker med hverandre, istedenfor om hverandre. Vi har et godt samarbeid med bedriftsledelsen på alle nivå, men det betyr ikke at vi er enige om alt. Selvfølgelig er det stadig saker som må løses, men ikke noe som står i stampe, sier han.

Opptatt av trivsel
Administrerende direktør i ConocoPhillips Norge, Steinar Våge, sier han er opptatt av at de ansatte skal trives på Ekofisk. Han er derfor positiv til samarbeid med fagforeningene.

-Jeg er opptatt av å spille på lag med de ansatte. Godt samarbeid krever åpen dialog og at vi finner de gode løsningene sammen. Får du det på plass er mye gjort, sier han til Petro&industri.

Våge vedgår at ledelsen fikk en utfordring da de ansatte krevde slutt på samsoving. – Det ble viktig for oss å få løst denne saken. Løsningen ble å planlegge aktiviteter bedre, slik at folk som deler lugar ikke er der samtidig, sier han.

Ifølge Våge har det vært en rivende utvikling i arbeidsmiljøet siden Ekofisk startet produksjonen for 38 år siden.

– I dag skjer det nesten ikke noe tungt fysisk arbeid på plattformene lenger, fordi teknologi har tatt over. Men vi har fremdeles noen ergonomiske utfordringer, sier han og forklarer at disse er mest relatert til de eldste installasjonene.

– Det har vært aktiv brukermedvirkning i utformingen av utstyr på plattformene som er bygd de siste 20 årene. Det, kombinert med ny teknologi, har ført til en kontinuerlig forbedring, sier han.

Mektig inntrykk
Etter fire timers omvisning på feltet sier statsråd Dag Terje Andersen at besøket på Ekofisk har gitt et mektig inntrykk, og ikke minst førstehånds kunnskap om offshore arbeidsmiljø og sikkerhet.

– Jeg har inntrykk av at trepartssamarbeidet mellom myndighetene, operatørselskapet og arbeidstakerorganisasjonene i oljebransjen fungerer bra, sier han til Petro&industri.

Andersen understreker likevel at sikkerhetsnivået fremdeles kan, og må, forbedres.

– Oljenæringen er i stadig utvikling og Petroleumstilsynet har på en imponerende måte vært i forkant av problemene. Men det skjer ennå ulykker offshore, også dødsulykker. Målet er å bli enda bedre. Det kan bare gjøres gjennom et systematisk sikkerhetsarbeid.

– Ekofisk-komiteen foreslår ansattrepresentasjon i lisensene. Hva synes du om det?
– Jeg tar det med som et interessant innspill. Det er bra om de ansatte medvirker i alle deler av virksomheten, men jeg kan ikke love noe, sier Andersen.

Geir Heddeland i Ekofisk-komiteen er glad folk slipper å sove på samme lugar. (Foto: Atle Espen Helgesen)

ConocoPhillips-sjef Steinar Våge (Foto: Atle Espen Helgesen)

Fått med deg disse sakene?

+

11 letebrønner i sokkelens nye «hotspot» – nå er kampanjen i gang

+

154 brønner skal plugges de neste fem årene – disse kampanjene kommer

+

Girer opp letingen i Barentshavet – opptil ti brønner skal bores i år

+

Odfjell-toppen: – Vi er i starten av en langvarig oppgangsyklus

Siste fra forsiden

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger