Publisert 4. februar 2000

Kværners interne granskningsrapporten etter den alvorlige ulykken på verftet i Verdal er nå ferdig. Ifølge rapporten kunne ulykken vært unngått dersom flere sikkerhetsbarrierer hadde vært på plass.

Illustrasjonen viser hvor kranen brakk, wiren
røk og arbeidskurven falt. (Illustrasjon: Kværner)

Ulykken skjedde rett før klokken to på ettermiddagen onsdag 8. februar i år, da en beltegående kran med en hovedbom på 51,8 meter, forlenget med en kranarm på 30,4 meter og utstyrt med en arbeidskurv med tre personer om bord, ble brukt for sluttinspeksjon av et vindmølleunderstell som var satt ut på en lekter.

For å inspisere den siden av jacketen som vendte ut mot sjøen, ble kranarmen ført inn over toppen av jacketen. Da bommen gradvis ble senket, kom kranarmen i kontakt med rekkverket på toppen av jacketen. Kranarmen kollapset i to trinn, først når den indre delen av kranarmen kom i kontakt med den øvre delen av jacketen, og deretter når kranarmen traff den ytre delen av jacketen.

Wiren røk
Kollapsen av kranarmen førte til at wiren som holdt arbeidskurven røk ved tuppen av kranarmen, og falt ned på dekket av lekteren.

Da kranarmen kom i kontakt med jacketen, var arbeidskurven omtrent 32 meter over dekket på lekteren. Det første sammenbruddet av kranarmen gjorde at arbeidskurven falt 9 meter, det andre sammenbruddet gjorde at den falt ytterligere 8 meter. Wiren røk da kurven var omtrent 15 meter over dekket på lekteren, og kurven traff deler av jacketstrukturen i fallet.

Hardt skadet
Alle de tre personene i arbeidskurven ble hardt skadet som følge av fallet, men helsetilstanden deres er etter forholdene gode.

– En slik ulykke er helt uakseptabel og skal ikke skje i Kværner. Vi har tatt dette svært alvorlig. Vår interne granskningsgruppe har identifisert årsaksammenhengen og har kommet med flere anbefalinger for ytterligere forbedringer i vårt HMS-arbeid. Disse anbefalingene vil bli iverksatt øyeblikkelig slik at vi får styrket våre sikkerhetsregler og unngår at denne type ulykker skjer igjen, sier konsernsjef Jan Arve Haugan i Kværner.

Anbefalingene for tiltak går blant annet ut på endringer i organiseringen av arbeidet ved verftet, forsterkede sikkerhetsbarrierer for arbeid i høyden og innføring av oppgavespesifikke risikoanalyser ved bruk av arbeidskurver.

Hovedårsakene til ulykken oppsummeres til:

* Risikovurdering av utestående arbeid på jacket ble ikke utført før jacket ble lastet ut på lekteren.
* Risikovurdering av inspeksjonsarbeidet den 8. februar ble ikke gjennomført umiddelbart før løfteoperasjonen.
* Aktivitet med bruk av arbeidskurver i kran blir i for stor grad oppfattet som rutinearbeid.
* På grunn av annen virksomhet i det aktuelle området, ble kranen ikke riktig plassert for å gjøre inspeksjon av malingsarbeid på utsiden av jacketen.
* Den spesifikke løfteoperasjonen den 8. februar ble utført uten tilstrekkelig oversikt over blindsoner.

Ifølge rapporten kunne ulykken vært unngått dersom flere sikkerhetsbarrierer hadde vært på plass, vært mer presise og blitt fulgt.

Siste fra forsiden

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger