«Maersk Intrepid» skal til Westcon i juni før Martin Linge. – Det betyr at vi har full aktivitet gjennom hele ferien, sier riggsjef Malvin Eide i Westcon Yards.,
Mye er endret siden «Safe Britannia» ankom Westcon Yards i Ølen for 20 år siden, som verftets aller første riggprosjekt. Westcon har investert over 600 millioner kroner i utviklingen av verftet og organisasjonen, og har i dag utført mer enn 100 riggoppdrag.
– Westcon har den mest erfarne organisasjonen innen riggvedlikehold og -modifikasjoner i Norge. Gjennom 20 år har vi investert i og utviklet unik kompetanse, rutiner og prosjektstyringsverktøy som gjør at vi kan planlegge riggoppdragene godt, og gjennom dette gi kundene forutsigbarhet i gjennomføringen, sier riggsjef Malvin Eide i Westcon Yards.
6. juni er «Maersk Intrepid» ventet til Westcon.
– Det betyr at vi har full aktivitet gjennom hele ferien. Alle rigger som kommer inn skaper arbeid, sier Eide til Petro Media News.
Blant investeringene som er gjort i infrastrukturen ved verftet, er installering av sanddyner på sjøbunnen utenfor kaien slik at jackup-rigger kan teste jekkefunksjonen.
Ifølge selskapet kommer dette godt med når jackupen «Maersk Intrepid» ankommer Westcon 6. juni. Riggen ble ferdigstilt ved Keppel Fels-verftet i Singapore i mars og forlot verftet i slutten av april. Med sine oppjekkbare plattformben måler den 206,8 meter høy, og er med dette verdens største jackup.
«Maersk Intrepid» blir etter planen liggende ved Westcon Yards i 50-60 dager for å trene besetningen, installere tredjepartsutstyr og teste utstyret ombord før riggen skal bore for Total på Martin Linge -feltet.
Flere i vente
Men riggen er ikke den eneste som er ventet for Westcon. Ifølge Eide har de i løpet av et år mellom 5-6 og opp til 8 rigger inne.
– Vi venter å få inn «West Alpha» mandag 26. mai, og i slutten av juni kan det være «Transocean Arctic» kommer, sier Eide.
Men det er litt usikkerhet rundt sistnevnte.
– Det avhenger av boreprogrammet deres, så det er en litt flytende dato, avslutter han.
Les også: Maersks riggleveranser til Norge er i rute