– Jeg ser ikke for meg annet enn at saken ender i rettsalen, for strategien er å få oss konkurs for så å forhandle et sluttoppgjør med bostyrer, sier administrerende direktør i Maritime Construction Services (MCS), Ingolf Midttveit til Petro.no.
– Men det kommer ikke til å skje! Vi overlever veldig greit. Vi har en veldig god referanseliste – eller CV, om du vil – andre kontrakter, dyktige ansatte, god omsetning og driver godt, så vi er ikke bekymret i så måte, utdyper han.
– Kaos
Midttveit mener dårlig prosjektstyring fra BGHT en av de viktigste årsakene til problemene.
– Vi gjorde en tilsvarende jobb på en annen Dolphin-rigg i mai (2014), ”Bideford Dolphin.” Da var hele jobben gjort på 58 dager, og hele riggjobben ble levert på tiden og innenfor budsjettet. Men da ble jobben gjort hos CCB (Coast Center Base), påpeker han.
– CCB er særdeles dyktige på prosjektstyring, og hadde full kontroll hele veien, men hos BGHT var det kaos. Av de 27 endringsordrene vi sendte forespørsel på til BGHT, alle innenfor en frist på 24 timer, var det bare fire vi fikk svar på, sier han. Midttveit undres om Dolphin, som skulle godkjenne ordrene til slutt, fikk forespørslene videreformidlet av BGHT.
Les også: Krever mer enn 80 millioner
Les også: – Vil imøtegå påstandene