Statoil krever fremdeles skattelette for å kunne sette i gang Shtokman-prosjektet.
– Snøhvit-prosjektet ble realisert med hjelp fra norske myndigheter som la til rette for skattelette. Shtokman-prosjektet vil ha samme effekt på Murmansk-regionen som Snøhvit har hatt for Nord-Norge. Men da trenger vi tilrettelegging i form av skattelette fra russiske myndigheter, sa Russland-president for Statoil, Jan Helge Skogen, under en russisk-norsk oljekonferanse i Oslo i går.
Skogen har flere ganger sagt at Statoil trenger skattelette for å klare å ta en investeringsbeslutning for Shtokman-prosjektet på russisk side av Barentshavet.
I romjulen ble investeringsbeslutningen for prosjektet enda en gang utsatt på grunn av manglende tilrettelegging fra russiske myndigheters side.
– Shtokman er et strategisk viktig prosjekt, og Statoil er dedikert til å jobbe frem en investeringsbeslutning for prosjektet. Men per dags dato er ikke prosjektet kommersielt. Det trengs fiskale og kommersielle justeringer for å gjøre det kommersielt, sier Skogen.
Han mener det russiske skattesystemet må tilpasses offshoreprosjekter, som trenger andre betingelser enn onshore prosjekter.
Shtokman-prosjektet anses som et pionerprosjekt, siden det ligger langt fra land, i harde værforhold og trenger ny teknologi for å kunne gjennomføres.
Viseminister for det russiske mineraldepartementet, Denis Khramov, sier at regjeringen jobber med å få på plass skattereguleringer for å tiltrekke seg internasjonale selskaper.
– Vi må få på plass et nytt toll- og skatteregime, og det er et voksende behov for å etablere et nytt juridisk rammeverk.
Skogen er usikker på om Khramovs ord er nok for å få på plass en investeringsbeslutning. .
– Vi har sagt klart fra til russiske myndigheter hva vi mener trengs for å få dette på plass, sier Skogen til Teknisk Ukeblad .
– Det har blitt presentert til myndighetene. Vi vet at russiske myndigheter jobber med å tilpasse skattesystemet for offshore prosjekter, sier han.
– Vi trenger denne skatteletten for å kunne ta en beslutning. I dag er ikke prosjektet økonomisk forsvarlig.