Publisert 4. februar 2000

Statoil krever fremdeles skattelette for å kunne sette i gang Shtokman-prosjektet.

– Snøhvit-prosjektet ble realisert med hjelp fra norske myndigheter som la til rette for skattelette. Shtokman-prosjektet vil ha samme effekt på Murmansk-regionen som Snøhvit har hatt for Nord-Norge. Men da trenger vi tilrettelegging i form av skattelette fra russiske myndigheter, sa Russland-president for Statoil, Jan Helge Skogen, under en russisk-norsk oljekonferanse i Oslo i går.

Skogen har flere ganger sagt at Statoil trenger skattelette for å klare å ta en investeringsbeslutning for Shtokman-prosjektet på russisk side av Barentshavet.

I romjulen ble investeringsbeslutningen for prosjektet enda en gang utsatt på grunn av manglende tilrettelegging fra russiske myndigheters side.

– Shtokman er et strategisk viktig prosjekt, og Statoil er dedikert til å jobbe frem en investeringsbeslutning for prosjektet. Men per dags dato er ikke prosjektet kommersielt. Det trengs fiskale og kommersielle justeringer for å gjøre det kommersielt, sier Skogen.

Han mener det russiske skattesystemet må tilpasses offshoreprosjekter, som trenger andre betingelser enn onshore prosjekter.

Shtokman-prosjektet anses som et pionerprosjekt, siden det ligger langt fra land, i harde værforhold og trenger ny teknologi for å kunne gjennomføres.

Viseminister for det russiske mineraldepartementet, Denis Khramov, sier at regjeringen jobber med å få på plass skattereguleringer for å tiltrekke seg internasjonale selskaper.

– Vi må få på plass et nytt toll- og skatteregime, og det er et voksende behov for å etablere et nytt juridisk rammeverk.

Skogen er usikker på om Khramovs ord er nok for å få på plass en investeringsbeslutning. .

– Vi har sagt klart fra til russiske myndigheter hva vi mener trengs for å få dette på plass, sier Skogen til Teknisk Ukeblad .

– Det har blitt presentert til myndighetene. Vi vet at russiske myndigheter jobber med å tilpasse skattesystemet for offshore prosjekter, sier han.

– Vi trenger denne skatteletten for å kunne ta en beslutning. I dag er ikke prosjektet økonomisk forsvarlig.

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger