Publisert 30. april 2007

Forsikringsselskapet Gard har besluttet at selskapet ikke vil ta kostnadene med heving av det forliste ankerhåndteringsskipet «Bourbon Dolphin».,NTB

Forsikringsselskapet begrunner avgjørelsen med at det ikke foreligger rettslig pålegg om heving fra noen lovlig myndighet, og at selskapet av den grunn ikke kan dekke utgiftene en heving vil koste.

I tillegg vurderer selskapet en heving som teknisk vanskelig. De tekniske utfordringene knyttet til en heving har vært vurdert av London Offshore Consultants (LOC). Deres konklusjoner er at fartøyet ligger på 1.100 meters dyp i et havområde som er utsatt for vanskelige vind-, bølge- og strømforhold.

Det største havdypet som noe skip tidligere er blitt hevet fra er ca. 600 meter. Dette skipet var mye mindre og lettere enn «Bourbon Dolphin».

Det enorme vanntrykket på så store gjør operasjonen ekstra vanskelig.

«Bourbon Dolphin» kantret 12 april under ankerhåndtering for riggen «Transocean Rather» 85 nautiske mil (157 kilometer) nordvest for Shetland. Tre dager senere sank fartøyet. Av mannskapet på 15 ble sju berget, tre ble funnet døde og fem fulgte trolig skipet til bunns.

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger