Publisert 4. februar 2000

Kampen om borerigg på norsk sokkel hardner til. Ptil har likevel ingen planer om å få til en ordning for felles riggpool med naboland, men OLF etterspør like krav for innretninger i Nordsjøen.

GDF Suez håpet å finne rigg som kan letebore på prospektet Heilo i Barentshavet i løpet av 2010 eller 2011, men den store etterspørselen etter rigg, gjør at oljeselskapet må vente.

– Det finnes ikke ledige rigger før i 2011, sier Ulf Rosenberg, kommunikasjonssjef i GDF Suez.

Rigganalytiker i Pareto Offshore, Erik Thomassen, mener dette er et eksempel som er representativt for dagens stramme situasjon i riggmarkedet.

– Markedet er veldig lukket for tiden. Alle jack up rigger er kontraherte, men det kommer fire nybygg de neste to årene. Tre av disse er ikke kontraherte, og det første leveres sent i år eller tidlig neste år, forteller Thomassen.

«Rowan Gorilla VI» gikk fra britisk til norsk sokkel.

Høyt ratenivå
To jack up rigger fases også ut neste år, og disse er «Rowan Gorilla VI» og «Maersk Guardian».

– Markedet for halvt nedsenkbare rigger er tilsvarende. Den første riggen som blir ledig er Fred Olsen Energys «Bredford Dolphin». Den har en avtale som går ut i september i år, men her forventes snarlig, ny kontrakt, legger analytikeren til.

COSL Drilling Europe har tre semisub-rigger i bestilling ved det kinesiske verftet Yantai Raffles Shipyard, og minst to av disse skal etter planen gå på norsk sokkel.

– Men «COSL Pioneer» som for tiden bygges i Kina, er forsinket. Verftet har aldri før bygget en semisub etter krav tilpasset norsk sokkel, påpeker Thomassen.

Den tøffe konkurransen om riggene fører også til høyt ratenivå. Semisuben «West Phoenix» koster 529.000 dollar å leie per dag, ifølge Seadrills egen flåtestatusrapport. Det tilsvarer om lag 2,9 millioner kroner.

– «Rowan Gorilla VI» har en dagrate på i overkant av 300.000 dollar, som tilsvarer 1,8 millioner kroner, på norsk sokkel. På britisk sokkel hadde den derimot en dagrate på rundt 200.000 dollar, som tilsvarer 1,2 millioner kroner. Det utgjør en forskjell på nesten 100.000 dollar, påpeker analytikeren.

Nei uten SUT
Jack up riggen er en av de få som opprinnelig kommer fra britisk sokkel, men som har fått samsvarsuttalelse (SUT) fra Petroleumstilsynet (Ptil) til å operere på norsk sokkel. Riggeier Rowan Drilling Ltd fikk i første omgang avslag på søknad om SUT, men ved andregangsbehandling, ga Ptil grønt lys. Ptil har ingen konkrete planer om å starte en ordning der rigger på britisk sokkel lettere kan gå over til norsk, og omvendt.

­- Vi forholder oss til vår SUT-ordning. En rigg uten SUT, kan ikke operere på norsk sokkel. Men om vi mottar en SUT-søknad på en innretning fra britisk sokkel, må vi selvsagt vurdere den, sier Inger Anda, pressetalskvinne i Ptil.

Tidligere denne måneden offentliggjorde Ptil en rapport der de avslører mangelfull dokumentasjon og kvalitet i forbindelse med kranene på «Rowan Gorilla VI». Ptil mente forholdene var så graverende at de ga både Rowan Drilling Ltd og operatørselskapet BG pålegg.

– Har «Rowan Gorilla VI» vært en suksess på norsk sokkel?

– Det finnes mange innretninger som kommer fra andre lands sokler og over til norsk, er alt Anda vil si.

Like krav
Oljeindustriens Landsforening (OLF) mener Nordsjøen, som er delt mellom norsk og britisk sokkel, må få like krav.

– Vi er opptatt av at kravene som stilles for å operere på begge sokler i Nordsjøen, er likest mulig. Om så skjer, kan rigger flyttes fram og tilbake mellom soklene. På den måten kan vi få de samme konkurranseforholdene og færrest mulig problemer med å flytte innretninger mellom ulike sokler, sier Kjetil Hjertvik, informasjonssjef i OLF.

Han sier at dette har vært et spørsmål som OLF har spilt inn for Ptil i flere omganger.

– Petroleumsindustrien er en så internasjonal bransje, at dette spørsmålet vil alltid være aktuelt, legger Hjertvik til.

Les også: Ptil: – Denne saken er alvorlig

– Lite sannsynlig
Rigganalytikeren i Pareto Offshore tror imidlertid det er lite sannsynlig å få til en riggpool mellom norsk og britisk sokkel.

– En felles riggpool vil innebære enten at britisk sokkel hever sine krav, eller at norsk sokkel senker sine krav. Et annet alternativ er at dette må besluttes politisk. Rowan Drilling jobbet i et helt år med å få godkjent «Rowan Gorilla VI», og mange av kravene knyttet til norsk sokkel er arbeidsvilkår. Det har ikke så mye med vær og klima å gjøre, sier Erik Thomassen.

Han kjenner ikke til hvor mye den britiske riggeieren måtte betale for å oppgradere «Rowan Gorilla VI» til norsk sokkel. Analytikeren påpeker at selv om riggselskapet mottar høyere dagrater på norsk sokkel, koster det også mer å operere her.

– Men fortjenesten er uansett høyere, avslutter Thomassen.

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger